23948sdkhjf

Hydro skal levere lavkarbon-aluminium til klassiske Brompton-sykler

Hydro har signert en avtale med den britiske sykkelprodusenten Brompton om leveranse av lavkarbon-aluminium. Det vil redusere både vekten og karbonfotavtrykket i Bromptons ikoniske sammenleggbare sykler.

Aluminiumet fra Hydro har det laveste CO2-fotavtrykket i verden, fra gruve til ferdig metall.

Brompton har ambisiøse mål om å redusere karbonavtrykket til foldesyklene sine blant annet ved å bruke lavkarbon-aluminium med en høy andel brukt, resirkulert aluminium.

Ny bransje

– Vi er stolte av å samarbeide med innovative kunder som Brompton Bicycles på veien mot null CO2-utslipp. Hydro har kunder i mange bransjer som setter ambisiøse mål for avkarbonisering. De forstår betydningen av å bruke resirkulert aluminium fra Europa i produktene sine, slik som vår fremoverlente kunde Brompton, sier konserndirektør Eivind Kallevik i Hydro Aluminium Metal.

På lengre sikt har de to partene forpliktet seg til å utvikle planer for å nå netto null innen 2050. Sammen skal de utforske alternativer for økt bruk av aluminium i de klassiske syklene.

Avkarbonisering av sykkelbransjen

Partnerskapet innebærer en plan både for å avkarbonisere sykkelproduksjonen og legge til rette for resirkulering når syklene har tatt sin siste tur.

Signerer samarbeid: Will Carleysmith (t. v.), sjefdesigner hos Brompton og Eivind Kallevik, Executive Vice President i Hydro Aluminium Metal. Foto: Hydro

–  Det er viktig å sørge for at materialene vi bruker i våre fremtidige produkter har lavt karbonfotavtrykk. Vi vet hvor viktig materialvalg er for å skape bærekraftige sykler, og sirkularitet starter på tegnebrettet. Når vi vet at aluminium kan resirkuleres uendelig uten at kvaliteten forringes, vil det å designe syklene våre med mer aluminium gjøre det lettere å demontere og resirkulere dem etter at de har nådd sin levetid, sier Will Carleysmith, Chief Design and Engineering Officer i Brompton.

Felger først

Hydro og Brompton vil i første omgang se på muligheten for å bruke resirkulert aluminium i felgene. Resultatet av forsøkene vil etter planen være klart i fjerde kvartal 2023.

Kilde: Pressemelding fra Hydro

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109