Nye skip av stål tok knekken på Bratteklev Skipsverft ved Arendal
I dag er det bare rester av bygningene igjen av det som var et ærverdig skipsverft ved Galtesund ved Arendal.
Ved Bratteklev Skipsverft ble i perioden 1868 til 1924 bygget 14 skip: Åtte seilskuteskip, fem dampskip – hvorav to i stål – og en skonnert med et dieseldrevet hjelpemotor.
Petroleum fra Amerika
Det var Ole Bertniius Sørensen som etablerte verftet. Han hadde vært til sjøs, og kom over eiendommen så ligger like ved vannet i Galtesund på Tromøya ved innseilingen til Arendal. Han steg raskt i gradene, og ble til slutt kaptein på et skip som ble det første til å frakte petroleum over Atlanteren fra Amerika. For pengene han fikk for dette, bygde han opp Bratteklev Skipsverft.
Her ble trelasten dratt opp til sagbruket, som ble etablert ved verftet. Video: Morten Dahl
Ved verftet bygget han også et eget sagbruk som skulle sørge for at treverket som ble fraktet til verftet med båt, kunne sages opp og høvles ved verftet. I tillegg etablerte han også en smie.
Museum
Ved verftet ble det installert etter datidens standard moderne maskiner. Mange av disse står fortsatt i hallene i det som i dag er et museum.
Dampbåt: Denne dampbåten var den første stålbygde båten ved verftet. Foto: Morten Dahl
I Norge har klinkbygde skip vært dominerende opp gjennom historien. Byggeteknikken sikrer at skrogene er lette og elastiske og er lett å kjenne igjen ved at bordgangene overlapper hverandre.
Trelasteksport og internasjonal frak av varer krevde kraftigere skip med større lasteevne. Utover på 1800-tallet ble handelsskipene dermed kravelbygget: Her er kjølen, stevnene og spantene de bærende elementene og skroget er slett. Denne byggeteknikken ga muligheter for å bruke bredere bordganger og høyere skutesider.
Bygger båter: Arbeidere i sving ved verftet. I midten Ole Bertinius Sørensen. Foto: Bratteklev Skipsverft
Kunne ta seks år å bygge et skip
Sørensen var heldig, fordi han eide også skog på Tromøya. Så han fikk fraktet tømmeret til Bratteklev der stokkene ble heist opp langs en renne med vinsj før de ble bearbeidet inne på sagbruket.
Byggetiden på verftet i Bratteklev varierte mellom halvannet og seks år.
Ettersom dampbåtene og båter med dieselkraft ble mer og mer brukt, meldte behovet seg for å bygge mer av skipene i stål. Ved Tromøya-verftet var det to skip som ble bygget i stål. Stålet kjøpte verftet fra Sverige.
Båtbygging: En av båtene som ble bygget ved verftet. Foto: Bratteklev Skipsverft
Det ble ikke meldt om dødsulykker ved bedriften så lenge det var i drift, men det var nok flere alvorlige arbeidsulykker som fant sted.
Malingmangel
Før verftet ble lagt ned i 1924 hadde Sørensens sønn tatt over driften. Et skip som skulle få navnet «Ole Bertinius Sørensen» skulle bygges, men det ble ikke ferdigstilt før rederen selv døde i 1916. På den tiden var det mangel på maling, så skipet ble til slutt hetende OBS – etter initialene til rederen.
14 skip: Til sammen ble det bygget 14 skip ved verftet. Foto: Morten Dahl
Etter avtale med museet er det fullt mulig å få en omvisning på verftet. Her får du se bilder/tegninger av alle båtene som ble bygget ved verftet, og du får se hvordan tømmeret ble fraktet i land opp til sagbruket der trevlasten ble bearbeidet. Det er tatt vare på en rekke maskiner og annet utstyr som ble brukt til å bygge de 14 skipene ved verftet. I tillegg er det mange historiske bilder og god informasjon om virksomheten fra begynnelsen i 1868 til det ble lagt ned i 1924.
Bratteklev Skipsverft:
-Bygde 14 båter i perioden 168 til 1924.
-Etablert av Ole Bertinius Sørensen
-Ligger i Galtesund på Tromøya ved innseilingen til Arendal
-Driftes i dag som en stiftelse som jobber med bevaring, formidling, dokumentasjon og videreutvikling av verftet som kulturminne.
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.