Ytterligere milliardsprekk for Johan Castberg-skipet
Mens den totale prisen da planen for utbygging og drift ble levert i 2017, var anslått til 57 milliarder kroner.
Dte skriver NRK.
Årsaken til kostnadssprekken skal være «den generelle kostnadsutviklingen, valutaeffekt og at arbeidsmengden som ble overført til Stord har vært mer omfattende og komplisert enn estimert», ifølge utbyggingspartnerne.
Forsinkelser
Johan Castberg-skipet ble fraktet fra Singapore til Stord i fjor. Da hadde det vært store forsinkelser og kritikk av arbeidet som ble gjort, blant annet var sveisingen for dårlig. Skipet skal nå ferdigstilles ved Stord.
Ifølge Equinor jobber det nå om lag 2000 personer på Stord for å ferdigstille produksjonsskipet.
For miljøstiftelsen Bellona kommer verken kostnadssprekken eller forsinkelsene som noen stor overraskelse.
En varslet katastrofe
I en pressemelding skriver Bellon at dette er en varslet katastrofe.
– Omfattende designfeil, sveisefeil og ledelsesproblemer hos Equinor blir tragisk nok dyrt for skattebetalerne, som igjen må ta støyten for selskapets alvorlige feil. Vi begynner å se konturene av katastrofeskipet Johan Castberg for alvor nå, sier seniorrådgiver og teamleder i Bellona, Eivind Berstad.
Varslet fire ganger
Totalt har Bellona skrevet fire varselbrev og advart om alvorlige forhold knyttet til kvalitet, sikkerhet og kostnad ved utbygging og drift av Johan Castberg-feltet.
Produksjonsskipet bygges i forbindelse med feltet. Skip og anlegg er designet for å kunne produsere 190 000 fat per dag og for en levetid på 30 år.
Kilde: NRK
KLIKK for alle artikler i Offshore og havvind.