23948sdkhjf

Ulsteins markedsundersøkelse: Cruiseindustrien forventes å skyte i været

Cruiseindustrien ble stanset da Covid-19-pandemien slo til. Ulsteins ferske markedsundersøkelse viser at cruiseindustrien forventes å oppleve betydelig vekst fremover.

Utbruddet av Covid-19-pandemien stanset brått økningen i cruiseindustrien.

Cruiseselskaper hadde strategisk posisjonert seg for rask vekst ved å investere tungt i å utvide sine flåter i størrelse og kvantitet. Da pandemien dukket opp, fant disse selskapene seg forpliktet til betydelige investeringer i nye, kostbare fartøyer som forble uvirksomme, en smertefull og uforutsett utfordring.

Omfordele ressurser

Under den langvarige forstyrrelsen forårsaket av pandemien, fra første kvartal 2020 til tredje kvartal 2022, sto cruiseselskaper overfor den vanskelige oppgaven å omfordele ressurser for å navigere i krisen. Innsatsen ble konsentrert om gjeldsrefinansiering, restrukturering av selskap, konsolidering og utrangering av eldre, mindre lønnsomme skip.

Flåteutvidelse og oppgraderinger tok en baksete. 26 cruiseskip ble fjernet fra flåten i denne perioden, mens kun seks nye fartøy ble tatt i bruk. I tillegg ble 14 nye fartøyprosjekter enten utsatt eller kansellert helt.

Gjenoppretting av cruisemarkedet

Cruisemarkedet har siden gjort en bemerkelsesverdig bedring, og gjenvunnet mye av bakken som gikk tapt under pandemien. Ved utgangen av 2022 hadde over 20 millioner individer hatt glede av cruiseopplevelsen. Prognoser for 2023 forventer at dette tallet stiger til 31,5 millioner passasjerer, og overgår den historiske rekorden på 29,7 millioner. Enda mer fascinerende er utsiktene for 2027, bare fire år fra nå, med en forbløffende prognose på 39,5 millioner passasjerer – en effektiv dobling av tallene fra 2022. (Copyright graf: CLIA-2023.)

Ulstein-designede ekspedisjonscruisefartøy

I 2017 signerte Ulstein sine første ekspedisjonscruiseskipdesignkontrakter og har allerede nådd ni designprosjekter, med to for Lindblad Expeditions og en imponerende syv for SunStone Ships.

Flere Ulstein-designede cruisefartøy har fått pris for sine grønne løsninger og rekordlave utslipp. Spesielt introduserte disse designene X-BOW-funksjonen til cruiseindustrien for aller første gang.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094