VARD skal bygge kabelleggings- og konstruksjonsfartøy
Toyo Construction er en japansk entreprenør som driver byggevirksomhet både nasjonalt og
internasjonalt.
Selskapet er spesialister innen offshore konstruksjon, eier en rekke fartøy og er involvert i et bredt spekter av prosjekter - som containerterminaler og marine flyplasser. I den nye forretningsplanen, posisjonerer Toyo seg for vekst innen havvindindustrien og sikter mot å
få den største andelen innen offshorebygging i fremtidens havvindvirksomhet offshore Japan.
Det hybride kabellegger- og konstruksjonsfartøyet er av VARD 9 15-design, et design som er
spesielt utviklet for kundens behov og som skal imøtekomme det voksende japanske offshore vindparkmarkedet og kunne operere over hele verden.
Optimalisert skrogdesign
Det vil ha en optimalisert skrogdesign som passer til de naturlige og konstruksjonsmessige forholdene i Japan, slik at det kan brukes både på grunt vann og dypt vann for å bidra til flytende havvind og kabellegging i forbindelse med kraftoverføringsprosjekter. Fartøyet vil kunne utføre havvind innstallasjon og kabellegging med høy driftshastighet i et bredt spekter av havområder.
Det skreddersydde fartøyet er 150 meter langt og har en bredde på 28 meter med samlet
kabelbæreevne på 9000 tonn. I tillegg til å bli brukt som kabelleggingsfartøy, har fartøyet en
svært effektiv 250 tonn hybrid bom kran og et stort dekksområde som gjør at fartøyet også
kan brukes til offshore relatert havvind innstalasjons og konstruksjonsarbeid, flytende
havvindfortøyningsarbeid og være en ressurs for andre marine prosjekter. Fartøyet vil også ha et 4-punkts fortøyningssystem og helikopterdekk installert.
- Vi er glade for å kunne bygge dette fartøyet til Toyo. Kabelleggeren er et moderne og
komplekst fartøy av høy standard som er bygget etter japanske forskrifter for den
japanske havvindparken, men også for det internasjonale markedet. Dette gjør denne
kontrakten til en unik mulighet for både Toyo og VARD til å etablere seg som en sentral
aktør i det japanske offshore vindparkmarkedet, sier Torgeir Haugan, SVP Sales & Marketing i VARD.
Leveranser fra VARDs spesialselskap
Konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro er også involvert i prosjektet gjennom leveranser av SeaQ utstyr og løsninger, inkludert SeaQ Power med energilagringssystemer, tavler og landstrøm.
Når det gjelder kommunikasjon, leverer Vard Electro nettverks-, underholdnings- og
kommunikasjonssystemene om bord.
Vard Interiors skal levere moderne interiørløsninger og grønt HVAC R-system (klima- og
ventilasjonssystem) for å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.
- Vi er glade og stolte over å ønske Toyo Constructions velkommen som kunde i VARD. Å
bli valgt som deres foretrukne skipsbygger viser at vi er ledende i markedet og i takt
med de stadig endrede kravene. Vårt verdensledende design- og ingeniørteam
samarbeider med kunder for å utforske muligheten for nye fartøy og løsninger. Vi
trekker veksler på vår lange erfaring som integrerte skipsbyggere i dette arbeidet for å
gjøre banebrytende ideer til bærekraftige investeringer, og gjøre de maritime
mulighetene mulige. Vi ser frem til samarbeidet med Toyo Constructions, sier VARDs administrerende direktør, Alberto Maestrini.
Skroget skal bygges ved Vard Shipyards Romania, Tulcea og utrustes og leveres fra et av VARDs verft i Norge i andre kvartal 2026.
Kilde: Pressemelding fra VARD
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.