Logistikkmaskinen i Sande: Gigantiske ASKO Oslofjord forteller om driften
TUNG NOMINASJON: Her på Tungt har vi omtalt prosessen bak og etableringen av ASKO Oslofjord AS i en rekke omganger, men driftsfasen er ny for oss.
Derfor er det med glede vi nå via Sande Avis og Jarlsberg Avis, som publiserte saken først, at vi har fått anledning til å fortelle litt om det, ved et intervju med daglig leder Knut-Andreas Kran:
- Det er straks to år siden vi startet driften her, men vi er jo fortsatt i etablering, forteller daglig leder Knut-Andreas Kran (54) til de to nevnte avisene i forbindelse med at 14 milliardersbedriften er nominert til «Årets bedrift» i Sande.
For å ta nominasjonen først: Finalerunden i «Årets bedrift» kom som en overraskelse på Kran, som ble stolt og glad da han fikk meldingen. Begrunnelsen for nominasjonen er: «Måten de driver, ansattfokus, ryddig i alt de gjør. Bidrar inn i lokalsamfunnet, mangfold og tilrettelegger for at flere skal inn i arbeidslivet.»
- Vi vil jo alle bli satt pris på, og det at andre ser hva vi er, er jo kjempeflott. – Det stemmer jo bra det tenker jeg. Dette er jo mye av det vi jobber aktivt med, sier Kran
Måtte raskt utvide med Bama
Den digre logistikkmaskinen ASKO Oslofjord AS er altså en av Sandes nyere bedrifter. Det var tilbake i 2015 at bedriften startet med regulering av tomten for å vurdere muligheten å flytte til Hanekleiva. Deretter gikk det slag i slag og første leveranse fra det nye plukklageret ble gjort 17. januar 2022. Bildelinken under viser litt om truck-volumet på lageret.
Allerede i februar i 2023 utvidet bedriften med plukk av frukt og grønt, og tok over frukt og grønt-arbeidere fra Bama Dagligvare.
- Vi hadde allerede frysevarer og tørrvarer, og utvidet da med frukt og grønt. Da hadde vi oppført et kjølelager på 5000 m², forteller Kran.
I tillegg til anlegget i Hanekleiva har bedriften en avdeling for frukt og grønt på Vestby. Fra Sande-bedriften og avdelingen i Vestby betjener de i dag et stort antall kunder på begge sider av Oslofjorden.
- Vi skal i løpet av januar levere helt ned til Tønsberg. Så vi dekker deler av Vestfold og Telemark, Buskerud, Akershus på vestsiden av Oslofjorden og hele Østfold og nordover i Akershus til Ski, sier Kran.
Sold vekst, små marginer, tre ambisjoner
Ifølge Kran omsatte ASKO Oslofjord for rundt 14 milliarder i 2023, og forventer en vekst også i 2024. Se proff-grafikk lenger nede i saken.
- Økningen fra 2022 til 2023 var betydelig. Det er bra omsetning og en spennende operasjon å være ansvarlig for. Men så tar det tid å få de store resultatene, for vi er fortsatt i oppstart og opptrapping, og skal lære oss systemer og få alt til å fungere perfekt. For 2023 forventer vi et resultat på 60 millioner. Marginene er små i dagligvarebransjen, og vi jobber hver eneste dag for å holde kostnadene nede, sier Kran.
Bedriften jobber mot tre ambisjoner. Disse er:
- Effektiv logistikk til fornøyde kunder
- Konkurransedyktig håndtering av hele varestrømmen
- Bærekraftig og klimanøytral
- De tre elementene er likestilt, så om vi leverer på de to første men ikke den siste, må vi gå tilbake og prøve på nytt. Bærekraft og klimanøytralitet er en del av vår ryggmarg, og det skal prege alt vi gjør. Vi skal tjene penger, vi skal ha fornøyde kunder og være bærekraftige, forklarer Kran.
Bedriften har kommet et godt stykke på vei med målene sine, spesielt på drivstoffsiden med seks elektriske lastebiler og flere biler hvor de bruker biogass eller biodiesel. I tillegg har de bestilt 11 nye elektriske lastebiler som skal leveres i 2024
Innen utgangen av 2026 er målet å kun ha nullutslippsbiler i drift.
Del av stor familie
Innenfor ASKO-systemet er det i dag over 3 800 ansatte totalt, og i ASKO Oslofjord er det nå i alt 440 personer.
- I løpet 2023 har vi økt med over 200 medarbeidere. Vi har også økt kvinneandelen betydelig, den er nå på 11 prosent. Det er en fordel med de automatiserte systemene og bilene vi har i dag at både kvinner og menn kan betjene dette. Det er ikke de tunge løftene lenger i vår bransje, sier Kran.
ASKO Oslofjord er også aktive i arbeidet med å få inn lærlinger. I 2023 hadde selskapet seks lærlinger på sjåførsiden og fire personer på arbeidstrening.
- Målet vårt er å ha 15 lærlinger på sjåførsiden i 2024, og vi fortsetter med fire i arbeidstrening, sier han og fortsetter:
- Nå har vi også fått veldig mange ansatte fra lokalmiljøet, fra Larvik i sør til Hønefoss i nordvest, mens vi tidligere på Lierstranda nesten bare hadde ansatte fra Drammens-området. Våre ansatte i avdelingen på Vestby kommer fra hele Østfold og Oslo.
Bærekraftsmål og Scania-push
ASKO Oslofjord er ISO-sertifisert både med ISO 22000 – Ledelsessystemer for næringsmiddeltrygghet, men også ISO 140001 – Ledelsessystemer for miljø. De blir også revidert for å sikre at de behandler alle økologisk produkter riktig.
Bedriften har valgt å spisse innsatsen på FNs bærekraftsmål og satser på følgende: Utrydde sult, god helse og livskvalitet, god utdanning, likestilling mellom kjønnene, anstendig arbeid og økonomisk vekst, ansvarlig forbruk og produksjon, stoppe klimaendringene og samarbeide for å nå målene.
– I det store bildet i verden teller det ikke mye hva ASKO kan gjøre, men det vi ser er at vi som selskap har hatt påvirkning på for eksempel lastebilleverandøren vår, Scania. De har fått en mye større fart på endringen til nullutslippsbiler enn om ikke vi hadde presset på, sier Kran.
Et av målene er å få ned matsvinnet mest mulig, det at all mat som er produsert for mennesker skal bli spist av mennesker.
- Når det er mat som vi av ulike årsaker ikke kan selge i butikker, donerer vi dette til Matsentralen i Larvik som igjen deler dette ut til veldedige organisasjoner, sier Kran.
Bedriftskultur viktig
Selv om ASKO hadde lang fartstid på Lierstranda, er bedriften i Sande nyetablert og det er derfor viktig å jobbe med bedriftskulturen.
- Vi er jo fire ulike avdelinger som er samkjørt til en så vi jobber aktivt med flere tilbud til de ansatte, alt fra teamutviklingsaktiviteter og sosiale arrangementer for at ansatte skal bli kjent, sier Kran.
Kran forteller at et av tiltakene for god helse og trivsel er treningstilbud gjennom Aktiv ASKO. Bedriften har et eget treningsrom for ansatte i Hanekleiva og på Vestby, og har også flere organiserte aktiviteter som turgruppe, padelgruppe, håndball -og fotballgruppe.
- I 2023 var vi over 1.000 deltakere fra ASKO-systemet på Holmenkollstafetten. Og vi stilte med over 100 deltakere fra ASKO Oslofjord, det er jo bare helt utrolig, sier han.
Satser på opplæring
ASKO har sin egen skole, ASKO-skolen, som primært satser på fag -og lederutvikling. Bedriften jobber løpende med utvikling av ansatte, og det nye, automatiserte anlegget har mange nye og krevende roller i forhold til det tidligere manuelle lageret.
- Dette har gitt en del muligheter for noen som har hatt potensial til å ta et steg videre, sier Kran.
Alle som kommer inn på arbeidstrening eller som lærling får også en fadder i bedriften, en person som har et spesielt ansvar for å følge dem opp.
- Han eller hun som skal følge opp en av disse får en spennende oppgave, men det er en merbelastning for man tar på seg et større ansvar. Så da vi har fadderopplæring, slik at vi er sikker på at fadderne forstår ansvaret og oppgavene de tar på seg, sier Kran.
Flere unike løsninger
Da ASKO Oslofjord skulle bygge nytt bygg var det stort fokus på miljø. Det var blant annet noe av grunnen til at de valgte Hanekleiva for et av målene var å ikke bygge ned dyrkbar jord.
- Og bygget forurenser ikke med lys på natten, det fikk vi hjelp til av Norconsult. Norconsult søkte også om deltakelse i Norsk Lyspris 2022 som bygget vårt vant foran Munchmuseet, så det er gøy. Og det viser litt hvordan vi jobber med påvirkning på omgivelsene, sier Kran.
Bedriften vant også en innovasjonspris sammen med ASKO Maritime og ASKO Transport for en helelektrisk forsyningskjede over Oslofjorden.
- Vi kjører varene herfra med nullutslippslastebiler til havnen i Horten, og kjører varene over med sjødronen for distribusjon i Østfold. Vi tar også returgods fra butikkene i Østfold og Nordre Follo, og varer fra lageret i Vestby tilbake samme veien.
Det er to skip som går her, og løsningen er fortsatt i en innkjøringsfase. Vi har hatt noen utfordringer, men regulariteten er allerede bra. Skipene går ikke autonomt enda, så det er fortsatt personer som sitter om bord for å følge med, forteller Kran.
Kilde: Artikkel skrevet på oppdrag for Sande avis og Jarlsberg Avis