23948sdkhjf

Brunvoll med godkjent DP2 i drift

Brunvolls aller første BruCon DP2 dynamiske posisjoneringssystem har bestått tredjepartsverifisering ombord på offshore-fartøyet Stril Mar.

Den vellykkede installasjonen og testingen av BruCon DP2-systemet markerer en ny æra for Brunvoll, og BruCon DP2-systemet tilbys både til nybygg og som en oppgraderingsløsning. 

BruCon DP2-installasjonen var en del av en større oppgradering av kraft- og energistyringssystemet om bord på Stril Mar, levert av SEAM AS.

Hos Westcon Yards

Oppgraderingen og sjøprøven fant sted ved Westcon Yards AS i Ølensvåg. Gjennom leverandøren SEAM AS bestilte Simon Møkster Shipping AS batteripakke, en oppgradering av energistyringssystemet, en oppgradering til Brunvolls BruCon DP2-system, og ba om
at alle oppdateringer skulle være i tråd med det eksisterende Unified Bridge-konseptet om bord.

- Dette prosjektet har vært relativt komplekst med et større antall leverandører involvert og korte frister. Det har vært flott å se alle bidragsytere jobbe godt sammen og håndtere alle utfordringer som et team, sier Svein Mannes, prosjektleder i SEAM.

Datamaskinert utstyr: Dynamisk posisjonering (DP) bruker et datamaskinstyrt system for å automatisk opprettholde et fartøys posisjon og/eller kurs ved hjelp av sine egne propeller og thrustere. Foto: Svein Erik Økland/Brunvoll AS

Brukervennlige grensesnitt

- Det nye DP2-systemet fra Brunvoll virker å være bygget på en god filosofi med fokus på enkelhet og brukervennlige grensesnitt. Jeg har samme inntrykk av Brunvoll i dette prosjektet som tidligere, av profesjonelle og erfarne bransjekolleger som tar utfordringer på strak arm. Innkjøringen har gått overraskende bra, til tross for at dette er den første leveransen av Brunvolls BruCon DP2-system. legger han til, før han fortsetter:

- For oss starter neste oppgradering for Møkster allerede i midten av februar, og vi i SEAM vil fortsette på vår misjon med å implementere hybride batterisystemer for den maritime industrien. 

Brunvoll’s BruCon DP2-system er et moderne kontrollsystem med operatør-sentrert grensesnittdesign, og all utvikling har skjedd internt. Ingeniørene bak har fordypet seg i den nyeste forskningen og metodene innen kontrollteori, med estimatorer og filtrering som tar i bruk ikke-lineære passive observatorer.

Det nye BruCon DP2-systemet er basert på femte generasjonen av BruConsystem-plattformen og har en moderne modulær programvarearkitektur. Modellene, som kontinuerlig
brunvoll.no 3 of 7 Classification: External estimerer miljøet, strekker seg over hele fartøyets hastighetsområde, inkludert det sterkt ikke-lineære mellomhastighetsområdet på mellom 4 og 8 knop.

Verifisering: Tredjepartsverifisering foregikk ombord på offshore-fartøyet Stril Mar. Foto: Svein Erik Økland/Brunvoll AS

Mindre testtid

Med mindre testtid utenfor havnen enn forventet, ble systemet effektivt justert, tilpasset og verifisert, og klart for tredjepartstesting på mindre enn 48 timer.

- Det er lagt stor vekt på å skape et kontrollsystem som modellerer den virkelige verden, og vi har utviklet avanserte interne simuleringsverktøy for å sikre at systemene våre gjenspeiler miljøet og tilpasser seg fysiske lover. Sjøprøven bekreftet at BruCon DP2-kontrollsystemet allerede var godt justert i simuleringsmiljøet før vi kom ombord. Allerede satte variabler ble kontrollert, men ikke endret, før tredjepartsverifiseringen om bord. Jeg er imponert over Brunvoll-teamet og innsatsen som er lagt ned i vårt nye produkt, forklarer Frode Bloch, Executive Vice President Engineering i Brunvoll for Controls & Electrical.

- Det har vært noen spennende uker for oss med større oppgraderinger for batteri og energistyrings-systemer, og retrofit av BruCon DP2 fra Brunvoll, men det beste er at alt snakker sammen! Nå seiler Stril Mar ut på oppdrag for Equinor igjen etter en vellykket oppgradering, sier Anne Jorunn Møkster om oppgraderingen av supportfartøyet Stril Mar.

Mest mulig energieffektive

- Møkster har flere satsninger og pågående prosjekter for tiden. Det neste oppgraderingsprosjektet starter allerede om tre uker. Vi i Møkster jobber aktivt mot å være mest mulig energieffektive, og er stadig på søken etter muligheter for reduksjon av forbruk og utslipp. Installasjon av batterier en fantastisk back-up / ekstraløsning for å redusere utslipp, og i tillegg har man sikkerhetsaspektet med flere energi-kilder å lene seg på i kritiske situasjoner. For oss er det positivt å jobbe sammen med Brunvoll på dette prosjektet. Over årene har vi god erfaring med samarbeidet på thrustere. Selvsagt har det vært noen utfordringer som med alle leverandører, men Brunvoll har stilt opp og levert, sier Møkster, og legger til:

- Da vi skjønte at Brunvoll skulle utvide spekteret med flere produkter, tok vi et nytt steg med Brunvoll og DP2-løsningen deres. Når man har med flere leverandører å gjøre er det lett for at man ender opp med at de peker på hverandre. Vi ser derfor på det som en fordel å redusere antall leverandører, og Brunvoll har en fantastisk og lang historie både når det gjelder produkter og service.

Foto: Stein Erik Økland/Brunvoll

På kurs hos Brunvoll

- Jeg var selv om bord i skipet og så det nye BruCon DP2-systemet og fikk snakket med mannskapet. Inntrykket er et visuelt bra produkt som passer godt inn i resten av broen. Vårt personell har vært på kurs hos Brunvoll hvor det har vært god dialog og samhandling. Det har i tillegg allerede blitt gjort forbedringer basert på mannskapets tilbakemeldinger underveis. Nå har vi kommet til 2024, og etter en bølgedal er markedet oppe igjen på et bedre nivå. Det har nylig kommet en større forespørsel fra Equinor for å ta i bruk ammoniakk som energibærer og det pågår en større fornyelse innen offshore. For å oppsummere har det omtrent ikke vært bygd nye offshore-skip på ti år, men fremover ligger mer til rette for å gjøre de riktige valgene og investeringene, sier Møkster.

Om Dynamisk Posisjonering (DP):
Dynamisk posisjonering (DP) bruker et datamaskinstyrt system for å automatisk opprettholde et fartøys posisjon og/eller kurs ved hjelp av sine egne propeller og thrustere. Posisjonsreferansesensorer, kombinert med vindmålere, bevegelsessensorer og gyrokompasser, gir informasjon til datamaskinen om fartøyets posisjon, og størrelsen og retningen på miljøkrefter som påvirker posisjonen. Et DP2-system vil gjennom redundans være i stand til å håndtere en «verste utfalls» systemfeil ved å omfordele kraft og aktuatorer, og dermed opprettholde fartøyets posisjon.

Kilde: Pressemelding fra Brunvoll

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.092