23948sdkhjf

Norske Seabrokers rehabiliterer ikonisk stålbru i Roma

Roma er mer enn Colosseum og Forum Romanum. Den eldgamle stålbrua Ponte dell’Industria får nå norsk hjelp til å få nytt liv.

Severdighetene er mange i den evige by – Roma. Industribrua – eller Poten dell’Industria – er en av dem. 

Den sto ferdig så tidlig som i 1863, og har vært gjennom mange endringer siden den gang. Nå hjelper det norske selskapet Seabrookers Fundamentering til med å rehabilitere den 130 meter lange ikoniske stålbrua.

- Veldig stas

- Det er unektelig litt stas når våre gode venner i Italia etterspør vår fagkompetanse i arbeidet med å rehabilitere ei eldre bru i Roma. Prosjektet har sågar fått besøk fra byens ordfører, og er viktig i forberedelsene til et oppkommende jubileum, sier Ketil Solvik-Olsen, daglig leder i Seabrokers Fundamentering.

Seabrokers har bidratt med ekspertise og en jetpele-rigg i forbindelse med en jetpele jobb i Roma.

- Vi bidrar til å sette 40 jetpeler sammen med vår italienske partner Dolomiti Rocce. Det er faglig spennende pga kombinasjonen komplekse grunnforhold og tekniske utfordringer rundt eksisterende byggverk. Samtidig er det veldig interessant fordi vi får oppleve hvordan denne typen prosjekt løses såpass langt unna vårt norske marked. Både vår jetpele-guru Lars Hoksrud og vår dyktige prosjektleder Håkon Ringstad har vært involvert i arbeidet. Det er jo kjekt når en av Romas største aviser lager artikkel med overskrift at det flys inn ekspertise fra Norge.

Fra jernbane- til bilbru

Brua er fra 1860-tallet og var opprinnelig ei jernbanebru sentralt i Roma. Den ble bygget i forbindelse med industriutvikling i byen, og kalles derfor «industribrua» - eller Ponte dell’Indsutria på italiensk.

I 1920 ble den renovert og tatt i bruk for biltrafikk. For to år siden ble den rammet av en omfattende brann i en lastebil, men gjenåpnet kort tid etter. Nå skal den renoveres og oppgraderes. Broen holdes oppe av den samme stålkonstruksjon som ble bygget i 1860, og Seabrokers bidrar til at fundamenteringen styrkes gjennom jetpeler rundt det opprinnelige stålfundamentet. I arbeidet står riggen på broen, 22 meter over vannet for å lage jetpelene som skal nesten 40 meter ned i bakken. Da skal man vite hva man driver med.

Solvik-Olsen er godt fornøyd med at selskapets fagfolk bygger opp erfaring fra utlandet, men vektlegger at hovedfokus er på det norske markedet.

Norge er primærmarkedet

- Vi var nylig i Stockholm og gjorde en jobb i forbindelse med utbyggingen av metroen i byen, og nå er vi i Italia. Det er kjekt at våre folks kompetanse blir anerkjent gjennom oppdrag i utlandet, men Seabrokers skal primært betjene det norske markedet. Vi har for tiden parallell drift på tre ulike steder i Norge hvor jetpeler og injeksjon står på agendaen. Det vitner om at vi har truffet godt med å utvide satsingen på spesialløsninger. Oppkjøpet av Jetgrunn var en god løsning, og bidrar til at vi har høy kompetanse og kan prise oss svært konkurransedyktig. Det er ingen tvil om at Lars Hoksrud er en anerkjent ressurs i fagmiljøene, avslutter Solvik-Olsen.

Hovdkontor på Forus

Seabrokers Fundamentering har over tid utviklet seg til å være en av de store norske aktørene innen fundamenteringsarbeid som spunting, boring og peling. De siste to årene har selskapet styrket satsingen ytterligere på energibrønner, jetpeling og horisontal boring. 

Seabrokers har hovedkontor på Forus, og avdelingskontor i Bamble, Oslo, Bergen og Trondheim. De siste årene har selskapet tatt til seg flere lærlinger og jobber aktivt med å skape møteplasser for motorinteressert ungdom.

Kilde: Pressemelding fra Seabrokers

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063