23948sdkhjf

Nytt vind-skip tar form ved Ulstein Verft

TWIN X-STERN-serien: Byggingen av det andre CSOV-skipet for BS Offshore er i gang ved Ulstein Verft.

Skipet skal jobbe på havvindparker, og er som man skjønner stappfullt av avansert teknologi og fremtidsrettede løsninger.

Det er Johnny Myklebust, salgssjef ved Ulstein Verft som har sendt oss mail om saken.

Skroget ankommet – utrustningen i gang

Den 11. mars 2025 ankom skroget til byggnummer 321 ved Ulstein Verft, og markerer starten på utrustningsfasen av fartøyet. 

Skroget er bygget ved CRIST-verftet i Polen, med oppfølging fra et siteteam fra Ulstein Verft. Samtidig har design- og ingeniørteam i Ulstein Design & Solutions AS jobbet med detaljtegningene for å sikre en smidig overgang til neste byggefase.

Ved Ulstein Verft vil skipet nå gjennomgå utrustning, inkludert sikring, maling, rørlegging, elektroarbeid og installasjon av utstyr. 

Fartøyet er søsterskipet til byggnummer 320, som ble sjøsatt tidligere i år. BS Offshore uttrykker tilfredshet med framdriften og understreker betydningen av effektivitet, sikkerhet og bærekraft i designet av skipet.

Bærekraftig teknologi for havvindindustrien

Som en del av "TWIN X-STERN CSOV-serien" - se faktaboks under - er skipet utviklet for å operere under krevende forhold med høy stabilitet og lavt energiforbruk. Skipet blir utstyrt med en 3D-kompensert kran og en avansert gangbro, som muliggjør trygg og effektiv overføring av personell og last til havvindanlegg.

Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med batterilagring, noe som bidrar til redusert utslipp. I tillegg er fartøyet forberedt for metanol som fremtidig drivstoff, noe som understreker satsingen på bærekraftige løsninger i den maritime sektoren.

Med levering planlagt i 2025, vil skipet kunne yte støtte til havvindsektoren med moderne innredning og kapasitet for opptil 132 personer.

Dette er det femte walk-to-work-skipet Ulstein leverer til BS Offshore, og samarbeidet mellom de to aktørene fortsetter å drive utviklingen av moderne, miljøvennlige skipsløsninger.

Hva stå akronymene for?

TWIN X-STERN: Dette er en skipsdesign utviklet av Ulstein, hvor fartøyet har en unik skrogform med to akterender og hovedpropeller i hvert hjørne. Denne utformingen gir overlegen manøvrerbarhet og drivstoffeffektivitet, noe som er spesielt nyttig for operasjoner som krever presis posisjonering, som ved vedlikehold av offshore vindparker.

CSOV (Commissioning Service Operation Vessel): Dette er spesialiserte fartøy designet for å støtte bygging, vedlikehold og drift av offshore vindparker og olje- og gassinstallasjoner. De fungerer som baser offshore, tilbyr overnatting for teknisk personell, og er utstyrt med avanserte systemer for å sikre stabilitet og sikkerhet under krevende værforhold. 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.087