23948sdkhjf

«Statsraad Lehmkuhl» har store rust- og slitasjeskader på stålkonstruksjonene

Det er særlig omfattende rust- og slitasjeskader på stålkonstruksjonene i bunnen og mastene.

Og dette vil det koste flere 10-talls millioner kroner å utbedre.

Dette går fram i en artikkkel i Bergensavisen (BA). Det er snakk om store overskridelser for det 110 år gamle skipet, og direktør Haakon Steinar Vatle sier at de ikke har den fulle oversikten ennå.

Mer enn 20 millioner i overskridelser

Men i første omgang er overskridelsene blitt beregnet til 20 millioner kroner. Mye tyder imidlertid på at dette vil øke kraftig.

Det opprinnelige budsjettet for rehabiliteringen av «Statsraad Lehmkuhl» lød på 62 millioner kroner.

– Vi taper rundt seks millioner kroner på avlysningene og får tillegg ekstrakostnadene ved å ligge på verft i denne perioden, sier Vatle til BA.

Ifølge avisa har seilskipet vært gjennom to runder på verft. Først i 2023 og så i år. Årets verftsopphold er det største rehabiliteringsarbeidet som er gjort på skipet, som ble bygget i 1914.

Stor jobb med stålplater i bunnen

To av de største jobbene som er gjort og gjøres på skipet nå, er utskifting av stålplater i bunnen av skipet. Det er imidlertid avdekket mye mer dårlig stål enn forventet i både plater og spant i bunnen. I tillegg er det funnet mye mer dårlig stål i master og rær enn forventet.

For det andre så har man måttet flytte 400 tonn med ballaststein og fjerne betong som lå oppå stålet. Å gjøre disse arbeidene har ført til at man har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon, fordi tokt også har måttet bli utsatt.

Vatle forklarer til BA at årsaken til jobbene som nå må gjøres er en blanding av 110 års aktiv drift, og at det har vært manglende kontinuerlig vedlikehold av skipet på grunn av dårlig økonomi.

Trenger penger

Nå trenger stiftelsen økonomisk støtte. Man har derfor gått i dialog med byrådet i Bergen, og tatt kontakt med fylket og kulturdepartementet.

-Men vi trenger flere støttespillere, både store og små, avslutter direktøren.

Kilde: Bergensavisen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.466