Brunvoll med propulsjon for Norleds fire neste ferjer
Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten.
Ferjene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.
Ferjeoperatør Norled har vunnet kontrakten for rutene basert på 90 prosent reduksjon i utslipp.
Bærekraftstrategi
Norled har en ambisiøs strategi for bærekraft, og de nye hybridferjene er en sentral faktor. Hver ferje vil ha en batterikapasitet på 8000 kWh, og derfor den største batterikapasiteten sammenlignet med andre ferjer i Norge.
Rutene støtter trafikk mellom Stokkvågen og Lovund, og mellom Stokkvågen og Træna, inkludert noen flere destinasjoner. Tre ferjer vil normalt betjene rutene, og én vil være i reserve.
Fartøyene har kapasitet til 60 kjøretøy og 250 passasjerer hver, inkludert mannskap.
Ror og framdrift
Thrusterne som skal frakte øyboere, trailere, turister og feststemte mennesker til deres destinasjon, er Brunvolls trekkende azimut-thrustere, som samtidig fungerer som ror og fremdrift.
«Styringen og manøvrerbarheten til Brunvolls trekkende azimut-thrustere er det som gjør dem til et foretrukkent valg for ferjeselskaper», heter det i en pressemelding fra Brunvoll.
Operatørene ombord på ferjene styrer thrusterne ved hjelp av BruCon Propulsion & Thruster Control System, BruCon PTC. Det kompakte kontrollsystemdesignet er basert på den nyeste forskningen og innovasjonen innen menneske-maskin-interaksjon.
Ferdig fra Havyard-verftet i 2026
Skipsdesignet er laget av akkrediterte skipsarkitekter ved LMG Marin med kontorer i Bergen. Norled vil operere fartøyene på ruten fra 2027, og alle de fire fartøyene vil bli levert fra verftet Tersan Havyard Leirvik i løpet av 2026.
Kilde: Pressemelding fra Brunvoll
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.