Ulstein: Feilfri lansering av det andre «olympiske» CSOV-fartøyet
Begge fartøyene er bygget med den innovative TWIN X-STERN-løsningen, et konsept beskrevet som en '4-hjulsdrift' for havet.
Fra skrog til høyteknologi: fartøytransformasjon på sporet
– Det har vært noen hektiske måneder siden skroget kom i mai, men på en strukturert måte, sier prosjektleder Helge Torvik ved Ulstein Verft.
- Erfaringen fra det første prosjektet er veldig verdifull for oss, og jeg er fornøyd med det vi har fått til så langt, legger han til.
Prosjektlederen forklarer at skroget gradvis har blitt forvandlet til et annet topp moderne fartøy under oppholdet i den overbygde bryggehallen. Beskyttet mot vær og vind er utstyrsarbeidene som rør- og mekaniske installasjoner, boligarbeid, elektriske installasjoner og utvendig maling utført etter planen.
Neste fase er idriftsettelsesfasen, som allerede har startet.
Om fartøyene
Kontrakten mellom Olympic og Ulstein ble signert i 2022 og inkluderer design, prosjektering og bygging av to CSOV-er ved Ulstein Verft. Skrogene er bygget av Crist-verftet i Polen. Fartøyene drives av dieselelektrisk fremdrift med variabel hastighet og store batterienergilagringssystemer.
Ulstein Power & Control har fått kontrakt for å levere en utvidet strøm- og automasjonspakke, inkludert en stor batteriforsyning.
Fartøyene er basert på ULSTEIN SX222 design fra Ulstein Design & Solutions AS. De har en lengde på 89,6m og en stråle på 19,2m og har plass til 126 personer fordelt på 91 hytter, alle hytter med dagslys.
Skrogformen og hybrid fremdriftssystem vil sikre høy operasjonell ytelse og sjøholdbarhet og betydelig redusert miljøfotavtrykk.
Norsk selskap
Olympic, med base i Norge, har en flåte som opererer i markedet for subsea service og fornybar energi.
Kilde: Ulstein
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.