Kontroll: Farlig sikring av 24 tonn med stål
I kontrollrapporten konkluderes det med følgende: "Ved bruk av den aktuelle sikringsmetoden ville det vært nødvendig med 129 lastestopper."
Det skriver vår søsterportal Tungt.no.
Det er en spesiell utregningsmetode satt opp mot direktivet som Statens vegvesen bruker som har ført til utregningen av lastsikring.
Skulle vært 129 stropper
Seniorinspektør Daniel Alexander Hals i Vegvesenet sier at tallet på 129 nødvendige stropper er beregnet utfra sjåførens sikringsmetode, mest for å gi et bilde på hvor galt det var.
Faktorene er friksjon mellom last og henger, der det dårligste friksjonspunktet blir lagt til grunn, altså det svakeste ledd. Vinkelen på stroppene og spennkraften de gir, spiller også inn.
– Stål mot stål gir en av de laveste friksjonene. Da må det sikres mye. Siden lasten heller ikke stod inntil en fremvegg eller lignende, skulle den ha vært sikret desto mer.
– Når lasten først sklir, går det fra statisk til dynamisk friksjon. Når det skjer, er det ingen vei tilbake. Da sklir lasten videre.
Kunne vært farlig
– En bråbrems kunne ha ført lasten fremover og gjennom hytta på lastebilen. Det har vi sett før også, på sånn type transport. Jeg priser meg lykkelig over at han ikke hadde hatt noen bråbremsing.
Hals sier til tungt.no at sjåføren kontaktet de han skulle levere til, og stålet ble fraktet den siste biten på forsvarlig måte på en annen bil.
Kilde: Tungt.no
KLIKK for alle artikler i Metall og transport.