23948sdkhjf

Brøytestål: - Vi ønsker jo at dette skal vare lengst mulig

Herbjørn C. Haug er produktansvarlig for stålprodukter hos Entrack, og har jobbet med dette i snart 20 år. Han mener den vanligste feilen kundene gjør er å velge feil produkt til brøytingen.

- Når det gjelder brøyting har vi en klar formening om at på svart veg så er det hardmetall og slapseskjær som gir den beste økonomien, mens når det gjelder hvitveg-strategi kan du ofte bruke ett stål universalt, i stedet for å sjonglere mellom to-tre, sier han.

Vi vet at slitasjen på stålet ofte kommer fra varmeutvikling

Haug mener det er veldig viktig at de som kjøper brøytestål får igjen for det man investerer i, og at de ønsker at stålet skal vare lengst mulig.

- Jeg jobber blant annet med å bedre sliteståløkonomien til våre kunder, ikke bare det som har med veistål å gjøre, men også andre bruksområder. Hvis det som går i bakken slites mindre og brukes på rett måte, slites også kjøretøyet mindre, det gir mindre dekkslitasje og mindre drivstofforbruk. Dette kan bety en stor økonomisk forskjell for entreprenøren, og vi sparer miljøet, sier Haug.

En innovasjon på hvite veger

Entrack og svenske Partrex har lenge hatt et samarbeid med å utvikle topp kvalitets vegstål under varemerket Nordviq, og Haug er sentral i dette samarbeidet. I fjor presenterte de Vektor hardmetall-skjær for hvite usaltede veier, og i år kom Kodiaq for samme bruksområde.

- Vektor er en unik innovasjon for hvite veier. Det unike med Vektor er at det er wolframkarbid loddet inn i hver tann, så den har ekstremt lang levetid i forhold til de ordinære stålene, sier Haug.

Skjæret har en tannet profil på den ene siden, mens det er tett på baksiden, så selv om den river så vil den ikke legge igjen søppel etter seg bak plog eller høvel.

- Tannet hardmetall blir ofte brukt på undermontert skjær på lastebil, isriving og der man ikke vil bytte stål så ofte. Vi så at det var et problem at man lett slo løs en tann hvis man kjørte på noe, og derfor la vi på en plate på fremsiden av skjæret. Dette er veldig robust og skjærer veldig godt, sier Haug.

For at dette skjæret også skal kunne brukes på tunge ploger og høvler, er det frest ned et felt slik at man kan bruke samme kilbolten som på 12 mm stål. På tunge ploger må man gjerne ha flere bolter, så istedenfor 304,8 mm senteravstand på boltehullene sitter det et hull med 152,4 mm senteravstand slik at man kan få inn to ekstra bolter på et tre fot bredt stål.

Kodiaq med bulletblade

Nytt i år er modellen Kodiaq som har et såkalt bulletblade. Der står wolframkarbinen som en søyle, eller patron, loddet inn i stålet.

- Denne blir mer robust siden wolframkarbinen ligger inne i stålet. På dette stålet har vi brede tenner, og som på Vektor en plate på fremsiden av skjærets, sier Haug.

- Vi vet at slitasjen på stålet ofte kommer fra varmeutvikling. Så med disse utfresningene får man bedre kjøling, sier Haug.

En annen fordel er at utfresningene gir plass til kilboltene som ofte brukes på veihøvler for å feste stålet.

Nyutvunnet wolframkarbid

- Den svenske produsenten Partrex hører på våre ideer og setter de ut i live. Nå mener vi å ha funnet en optimal legering som gir de beste egenskapene for slitestyrke, sier Haug.

- Når det gjelder våre hardmetallskjær er det veldig viktig å få sagt at alle har nyutvunnet wolframkarbid. Wolframkarbid er ikke wolframkarbid. I vår løsning er den krystallisert som en snøkrystall. Siden wolframkarbidens bindemiddel er kobolt, vil wolframkarbid-bitene som er nyutvunnet sitte veldig hardt mot kobolten, og dermed være veldig slitesterkt. Har du gjenvunnet wolframkarbid, så er alle krystallarmene slipt av i gjenvinningen og de har dårligere binding med kobolten, som igjen gjør at slitestyrken blir dårligere. Det er derfor vi tør å påstå at vi har markedets høyeste kvalitet, sier Haug.

Bredt sortiment

Entrack har et bredt spekter av slitestål. Alt fra det ordinære skjærende slitestålet som er for hvit veg og lette ploger, til det som passer for svart vei og tyngre ploger.

- På hardmetall til svart vei har vi blant annet den vanlige standarden, som vi har solgt i mange år, og som vi selger et tusentall av i året. Det går på svarte veier som eksempelvis riksveier, fylkesveier og europaveier der det saltes, sier Haug.

Han forteller at etter hvert som det ble mer vanlig med sideplog i Norge, tok de frem et spesielt stål beregnet for sideploger eller ploger som ligger ned mot 45 grader.

- Det som skjedde før var at man slet bort holdet bak wolframkarbinkjernen, og det resulterte i at wolframkarbinen datt ut. Da ble stålet ødelagt før man slet ut det man egentlig bruker penger på. Vi tok dermed frem et stål spesielt beregnet for sideploger eller ploger som ligger ned mot 45 grader. På dette stålet har vi en litt høyere wolramkarbin og to høyder med innfestingshull. Det nederste er kompatibelt med standarden, og det øverste flytter stålet lenger ned. Det vil si at hvis stålet ligger mye så er det ofte at man ikke får slitt så mye før det går på plogen. Men med et ekstra hull til å flytte stålet, så får man mer luft mellom plogen og veien og da får man slitt bort hele wolframkarbinen før man sliter på plogen, sier Haug.

En liten nyhet til slutt

Entrack har presentert en nyhet til som heter AX2. Det er et to-fots hardmetall som passer på fremsiden av standard-skjær.

- På den måten kan man legge på en ekstra stripe med hardmetall/wolframkarbin der det er mest slitasje på plogen. Det settes på framsiden av stålet, for eksempel hvis man har mye slitasje ytterst til høyre, som er veldig vanlig, sier Haug.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078