Nytt signalanlegg på Ofotbanen
Malmbanan er en svært viktig jernbanestrekning for LKAB mellom Kiruna og Narvik. Den har vært gjenstand for flere hendelser det siste året, som har gjort at strekningen har vært stengt i lengre perioder.
LKAB rammet
Dette har gått utover LKABs jernmalmleveranser til europeiske stålverk, da jernmalmen blir transportert med toget til Narvik. Her blir den så transportert til Europa med båt.
Nå kan det imidlertid se ut som om jernbanestrekningen - i alle fall på svensk side – er blitt bedre rustet til å unngå ufortsette hendelser.
I noen uker nå har nemlig togtrafikken på Malmbanan kjørt med det nye signalsystemet ERTMS.
Første etappe som kobles sammen er strekningen nord for Gällivare og nesten helt til Kiruna, skriver North Sweden Business.
-Dette betyr at en av Sveriges viktigste gods- og reiseruter får et smart signalsystem som betyr færre forstyrrelser i trafikken og muligheter for å øke kapasiteten på banen, sier Emma Beijer, avdelingssjef for ERTMS-implementering i Trafikverket i Sverige. Trafikverket, i en pressemelding.
Vil foregå til våren 2025
Arbeidet med å installere det nye signalanlegget fortsetter utover høsten i år og våren 2025.
ERTMS er et europeisk standardisert signalsystem som har som mål å koble sammen jernbanene i ulike land og skape et sammenhengende jernbanenett i Europa, og dermed styrke jernbanenes konkurranseevne.
Kilde: North Sweden Business