Vesteuropeiske stålbiltransportører kjemper om ordrer
- Situasjonen er helt omvendt nå enn den var for ett år siden, uttaler en stålservicesenterleder i Benelux til Kallanish.
Den gang var kapasitet og personell, spesielt sjåfører, vanskelig å få tak i.
Økt veiavgift i Tyskland
Ting ble verre i desember i fjor, da veiavgiften i Tyskland økte betraktelig ved hjelp av et CO₂-tillegg. Günther+Schramm (G+S), en distributør av spesielle barkvaliteter, skrev til kundene i begynnelsen av dette året om en "formidabel" økning, som betydde en dobling av kostnadene.
En lastebil med en tillatt totalvekt på 18 tonn betalte 0,18 euro pr kilometer før tilleggsavgiften, som deretter økte veiavgiften med 0,16 cent.
For et selskap med porteføljen til G+S innebar dette en økning av transportkostnadene per ordre med 5-10 prosent, heter det. Den bemerker at små og mellomstore transportselskaper allerede har måttet ta opp sine avgifter de siste årene for å dekke kostnadene.
Kunder også hardt rammet
G+S bemerket at dumpere som spesialiserer seg på stål ville bli spesielt hardt rammet, og deres kunder med dem, skriver Eurometal.net.
- Hvis noen av dumperne forsvinner fra markedet på grunn av ekstrakostnadene, vil stålforedlingssektoren stå overfor store problemer, skrev selskapet.
Armeringsjernsbøyegruppen Atterer fortalte kunder i løpet av sommeren at den økte veiavgiften betyr at standardprisen per last på 90 euro nå allerede er oppbrukt etter en distanse på 40 km.
God kapasitet
Til tross for disse bekymringene er mangel på kapasitet ikke lenger et problem, nå som ordreaktiviteten langs hele stålverdikjeden er svak.
En leder hos en Frankfurt-basert armeringsjernsdistributør sier at han ikke forventer at prisene på transport vil synke mye.
- Jeg kan ikke se at transportørenes priser synker; de må dekke ganske høye kostnader selv, avslutter han.
Kilde: Eurometal.net
KLIKK for alle artikler i Metall og transport.