Stahlwille dannet eget selskap i Norge: - Det var riktig
Det sier adm. dir. i Stahlwille Nordic, Anders Gram, til Metalsupply.
Det var i januar i år at Stahlwille Nordic tok over ansvaret for merkevaren i Norge selv.
Det skjedde etter at Oulie-Hansen hadde hatt ansvaret for dette. Oulie-Hansen fortsatte i en overgangsperiode som en tett og lojal samarbeidspartner, men er i dag en forhandler på lik linje med andre norske kunder.
Doblet omsetningen
- Jeg kan si at etter åtte-ni måneder der vi har hatt ansvaret for Stahlwille i Norge, har vi doblet omsetningen. De seneste månedene er omsetningen tre til fire ganger større enn tilfellet har vært de samme månedene de senere årene, sier Gram videre.
Han kan fortelle at markedet har tatt svært godt imot strukturendringen som skjedde fra januar av.
-Siden Stahlwille har vært understimulert og underkommunisert i det norske markedet, ser vi et stort behov for en premium merkevare i landet, sier han videre.
Han understreker at Stahlwille nå har egen hjemmeside på norsk som er rettet mot det norske markedet, samtidig som de deltar på OTD-messen.
Offshore og Forsvaret
- Mange av våre kunder er leverandører til offshore-industrien, men vi ser jo at mange av dem også leverer til andre bransjer. Videre er et Forsvaret – i alle de nordiske landene – en viktig og stor kunde av oss, fortsetter Gram, og legger til at vindkraft er også et satsingsområde – også i Norge.
Stahlwille Nordic har to personer som jobber spesifikt mot det norske markedet, og disse får støtte fra det nordiske hovedkontoret i København ved behov. Anders Gram ser for seg at det kommer til å bli flere som vil jobbe med det norske markedet i framtiden.
- Hvordan ser du på det norske markedet i framtiden?
-Jeg ser veldig positivt på dette markedet. Vi ser at det er store muligheter å ta markedsandeler i Norge, svarer Gram.
Lokale tilpasninger
Han sier at Stahlwille vil framstå som en nordisk enhet med lokale tilpasninger.
- Det er både kulturelle, geografiske og industrielle ulikheter mellom de nordiske landene som vi må ta hensyn til. Det norske markedet er blitt integrert i konsernets og det nordiske datterselskapets markedsstrategi, slik at det sikres en likeartet og sammenhengende uttrykt og verdiuttrykk på tvers av markedene, sier Gram.