23948sdkhjf

Offshoreskip utslippsfrie i 2029 – langt unna å nå målet

I dag er ingen såkalte offshoreship utslippsfrie, men innen 2029 skal de være det.

Det vil by på store utfordringer på så kort tid å få gjort disse skipene utslippsfrie.

Fordi man bygger ikke slike skip over natte, sier næringen. Derfor må staten på banen, mener den.

Stortingsvedtak uten krav

Det er Stortinget som har vedtatt at offshoreskip som er i tjeneste for oljeindustrien skalk være utslippsfrie innen 2029, skriver NRK.

Om dette gjelder bare for nye skip, er ikke klart. Men teknologien for å gjøre skipene utslippsfrie. Amoniakk er ett alternativ til fossilt drivstoff. LNG en annen. Elektrisk framdrift en tredje.

Men det vil ta tid å bygge om og/eller bygge nye offshoreskip som er utslippsfrie.

I dag utgjør disse utslippene om lag 37 prosent av CO2-utslippene fra skipsfarten og fiske i Norge. Dette bør kuttes dersom olje- og gassindustrien skal klare å nå sine klimamål og Norge sine mål.

Det finnes i dag om lag 500 offshoreskip i Norge, og ingen av disse er utslippsfrie, men regjeringen har ennå ikke frammet noen krav eller tiltak for å oppnå målet null utslipp fra offshore-skipene. Dette var noe regjeringen skulle gjort i fjor, men er altså ikke foretatt ennå.

Tar tid å bygge nye skip

Det tar tid å bygge om eller bygge et nytt offshoreskip. Å bygge et nytt moderne fartøy som går på amoniakk er beregnet til å ta to til tre år. Så derfor må kravene komme nå, mener næringen.

Det gjenstår å se om dette kommer i statsbudsjettet som legges fram om noen dager. Og det blir spennende å se hvem som skal betale for (om)bygging av disse skipene.

Offshore Norge er naturligvis ikke interessert i at bransjen selv skal betale for dette, og mener at myndighetene og industrien må jobbe sammen mot å få til nullutslipp fra offshorefartøy.

Må ligge i forkant

Den maritime klyngen Maritime CleanTech representerer det grønne skifte innen skipsfarten.

– Vi foreslår ulike mekanismer som CO2-fond og differansekontrakter. Dette for å dekke overgangen i åra når det er dyrere med det fornybare kontra det fossile, sier markedssjef Håvard Tvedte, til NRK. Han sier at markedet for nullutslipps offshorefartøy vil bli mye større, og at det er viktig at Norge da ligger i forkant.

Equinor har planer om å bygge et fartøy som skal på ammoniakk. Det er ventet å bli satt i drift i 2026.

Kilde: NRK

KLIKK for alle artikler i Offshore og havvind.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078