23948sdkhjf

Vår Energi får kritikk: Kjempesprekk for "Jotun"-skipet

"Jotun"-skipet har siden 2020 ligget til kai ved Worley-Roenberg-verftet i Stavanger. Skipet er blitt en gedigen utgiftspost for norske skattebetalere.

"Jotun"-skipet er en del av Balder Future-prosjektet, som nå ser ut til å bli 28 milliarder kroner dyrere enn først beregnet. 

Den største utgiftssprekken skyldes arbeidende på skipet.

Produksjonsskipet skulle vært på plass i Nordsjøen for to år siden, skriver NRK. Men det er blitt kraftig forsinket – og veldig dyrt.

121 prosent dyere

Av statsbudsjettet, som ble lagt fram mandag, går det fram at prisøkningen på Balder Future-prosjektet er blitt 121 prosent dyrere. Operatør for det hele er Vår Energi, og i sin plan for utbygging og drift – PUD – anslo selskapet at det ville koste 22,6 millioner kroner. Nå er prislappen på hele 52,2 milliarder kroner.

Og det er "Jotun"-skipet som utgjør hoveddelen av kostnadsøkningen. Produksjonsskipet har vært utsatt for en rekke forsinkelser som pandemi og krigen i Ukraina med utfordringen knyttet til økte priser og leveringsutfordringer.

Det er skattebetalerne i Norge som betaler prisen.

– I tillegg har arbeidsomfanget blitt mer omfattende, spesielt knyttet til oppgraderingen av "Jotun" FPSO, sier kommunikasjonsrådgiver Siri Tjelta i Vår Energi, til NRK.

Havtil: Manglende realisme i prosjektet

Havindustritilsynet (Havtil) kaller Vår Energis plan for prosjektet for «manglende realisme» og peker på mangelfull planlegging, mangelfull avvikshåndtering og mangelfull innhenting og bearbeiding av informasjon.

Kritikken fra Havtil tar Vår Energi på alvor, ifølge Tjelta, men legger til at selskapet mener at sikker og forsvarlig gjennomføring er selskapets viktigste prioritet.

Et annet liknende prosjekt som også har hatt store kostnadoverskridelser er produksjonsskipet "Johan Castberg". Der har det vært en kostnadssprekk på 43 prosent – fra opprinnelig 60,3 milliarder kroner til 86 milliarder kroner. Det er Equinor som har ansvaret for dette prosjektet. Skipet skal etter planen starte produksjonen i løpet av inneværende år, 

"Jotun"-skipet trolig vil bli ferdig neste vår. 1500 arbeidere ved Worley Rosenberg står på for å få skipet ferdig til dette.

Kan likevel bli lønnsomt

Prosjekter som dette har usikkerhetsspenn på pluss/minus 20 prosent for kostnader, så det er ikke uvanlig at kostnadssprekker som dette inntreffer.

Men det er ikke automatikk i at kostnadsøkningene er negativt for lønnsomheten til et prosjekt.

«Dersom de økte investeringene gir høyere inntekter, kan det medvirke til større verdiskaping fra prosjektet», skriver Energidepartementet i sitt budsjett.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078