23948sdkhjf

Fra oljeindustriskrot til aluminiumsbru

Hydro resirkulerer og ekstruderer 20 tonn skrap aluminium fra en nedlagt oljeplattform i Nordsjøen.

Aluminiumet, sammen med andre kasserte produkter, vil bli brukt i byggingen av ei ny bru, noe som understreker Hydros satsing på en sirkulær økonomi.

Norges første aluminiumsbru de siste tre 10-årene bruker aluminium fra en utrangert rigg og ble bygget i mai 2024. Hangarbrua gangbru spenner 55 meter i lengde og ni meter i bredden. Den skal krysse jernbanelinjen ved Trondheims Leangen stasjon, og fungere som en del av hovedgang- og sykkelveien mot sentrum.

Første i sitt slag

Hangarbrua-brua er virkelig banebrytende ettersom dekket, en nettverksbuekonstruksjon i aluminium, vil være den første i sitt slag i verden, bestående av 100 prosent resirkulert aluminium. Kun strekkstengene vil være laget av rustfritt stål.

– Dette prosjektet virkeliggjør fremtiden for bærekraftig konstruksjon, der fortiden bokstavelig talt blir forvandlet til morgendagens bruer, sier Thomas B. Svendsen.Han er ingeniør som jobber med forretningsutvikling for Hydro, og legger vekt på innovativ bruk av resirkulerte materialer i broen.

Samarbeidsprosjekt

Hydro samarbeider om dette prosjektet sammen med Statens vegvesen, Leirvik AS, Aker Solutions og Stena, og har i oppgave å levere de ekstruderte aluminiumsproduktene til brudekket. Leirvik vil deretter ta på seg bygging, transport og installasjon av brua, som er planlagt ferdigstilt i juni 2025.

Utforsker aluminiums potensiale i moderne broer

Aluminium får anerkjennelse for sine eksepsjonelle egenskaper som gjør den ideell for brukonstruksjoner. Den tilbyr styrke, lav vekt og uendelig resirkulerbarhet. Aluminiums naturlige motstand mot rust sikrer at Hangarbrua-broen vil forbli praktisk talt vedlikeholdsfri de neste 100 årene.

De 20 tonnene med resirkulert aluminium som brukes i Hangarbrua vil utgjøre omtrent en tredel av totalvekten til strukturen, og klassifisere den som en lett bru. Denne lette designen gjør at brua enkelt kan settes sammen i ett spenn og heises på plass på brofundamentene.

Den siste aluminiumsbrua i Norge, Forsmo Bru, ble levert av Leirvik i 1995. Hangarbrua tar konseptet videre ved å innlemme 100 prosent resirkulert aluminium, og signaliserer en ny æra innen miljøvennlig konstruksjon.

Gjøre avfall til verdifulle byggematerialer

Aluminiumet som brukes i Hangarbrua kommer fra oversiden av oljeplattformen Gyda, som ble demontert av Aker Solutions fra og med 2022. Dette førte til 18.0000 tonn med gjenvunnet stål og andre metaller, inkludert aluminium. Stena kjøpte deretter aluminiumskrotet, sorterte det og solgte det til Hydro.

Etter å ha mottatt metallet fra Stena, resirkulerte Hydro aluminiumet og støpte det til ekstruderingsblokker ved støperiet Sjunnen i Sverige. Materialet ble deretter kjørt i to timer til Hydros ekstruderingsanlegg i Finspång, som ekstruderte aluminiumet for bruk i brodekket.

-Hangarbrua er ikke bare en krysning, det er en manifestasjon om kraften til innovasjon og bærekraft i materialene vi velger å bygge med. Å bruke resirkulert aluminium fra nedlagte strukturer som Gyda understreker vår forpliktelse til en sirkulær økonomi, der ingenting går til spille, sier Svendsen.

98 % gjenvunnet

Gyda-plattformen, som var i drift fra 1990 til den ble tatt ut av drift i 2021, er en av rundt 10 000 plattformer på verdensbasis som til slutt vil bli tatt ut av drift. Aker Solutions anslår at 98 prosent av Gyda-plattformen vil bli resirkulert, og gir verdifulle materialer til nye energiprosjekter, inkludert bærekraftig infrastruktur som Hangarbrua.

Ved å forvandle skrapmetall til ei bru som vil tjene Trondheim i generasjoner, bygger Hydro og partnerne ikke bare en fysisk struktur, de bygger en arv av bærekraft og innovasjon.

Kilde: Pressemelding fra Hydro

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063