23948sdkhjf

Kongsberg Maritime sikret seg kontrakt verd 800 millioner kroner

Kongsberg Maritime (KM) vil levere et omfattende utvalg av utstyr til en ny flåte på 10 plattformforsyningsfartøy (PSV) som bygges av Fujian Mawei Shipbuilding i Kina for den greske rederen Capital Offshore.

Den betydelige kontrakten er verdsatt til omtrent 800 millioner kroner, og inkluderer alle fremdrifts-, automasjons- og energisystemer.

De 10 kontraktsfestede skipene markerer en stor investering fra Capital Offshore i PSV-markedet. Selskapet, som eier og driver betydelig tonnasje med en flåte på mer enn 100 fartøy, har et strategisk mål om å ekspandere innen offshore olje- og gassvirksomhet. 

Beregnet på det brasilianske markedet

Disse nye fartøyene er beregnet på det brasilianske markedet.

-Capital Offshore har spennende og ambisiøse planer for å utvide sin virksomhet i olje- og gassmarkedet, og vi er stolte over å spille en nøkkelrolle i å hjelpe dem med å nå sine mål gjennom å levere en betydelig pakke med integrerte teknologier på tvers av deres nye flåte av plattformforsyningsfartøy, sier leder Lisa Edvardsen Haugen i Kongsberg Maritime.

Fullt integrert elektrisk system

For å oppnå den mest energieffektive fartøysdriften samtidig som de opprettholder høye sikkerhetsnivåer, vil de 10 fartøyene hver ha et fullt integrert elektrisk system, fremdrift og energikontroller. Denne integrasjonen sikrer at alle komponentene fungerer sømløst sammen for å optimalisere ytelsen og sikkerheten.

KMs elektriske system på disse fartøyene muliggjør optimal, ren og effektiv drift gjennom Energy Storage System (ESS). ESS gir kraft for toppbarbering, spinnreserve og kraftforsterkning. Denne batterihybridfunksjonen tilbyr operasjonsfleksibilitet, slik at fartøyene kan kjøre på en enkelt motor eller ha full fleksibilitet for valg av motor, og dermed redusere drivstofforbruk og utslipp.

De 95 meter store fartøyene av MMC 897 CD-design vil vise frem Kongsberg Maritimes systemintegrasjonsevner i sin helhet.

-Ved å velge våre integrerte løsninger for fremdrift, DP, automasjon og elektroutstyr, vil Capital Offshore se fordeler ikke bare i økt drivstoffeffektivitet, men også lavere OPEX-kostnader, legger Lisa Edvardsen Haugan til.

Utvider i offshore

-Vi har som mål å sikre at disse fartøyene er av høyeste kvalitet, og samarbeid med Kongsberg Maritime er et kritisk skritt for å nå dette målet. Dette samarbeidet reflekterer vår forpliktelse til fortreffelighet når vi utvider vår virksomhet i offshoresektoren, sier Gerry Ventouris, daglig leder, Capital Offshore.

Zheng Jinzhu, daglig leder, Fujian Mawei Shipbuilding Ltd legger til:

-Samarbeidet mellom Fujian Mawei Shipbuilding Ltd og Kongsberg Maritime har en lang historie. Samarbeidet mellom de to sidene av dette prosjektet er forankret i Kongsbergs banebrytende teknologi, kunnskap- hvordan og dokumentert merittliste med kunder over hele verden Vi ser frem til videre samarbeid med Kongsbergs teameksperter for vellykket levering av de nye fartøyene.

Fremdriftssystemet for hvert fartøy vil bestå av to US 255 azimuth thrustere, en enkelt ULE PM 155 uttrekkbar azimuth thruster og to TT2200 tunnel thrustere, alle drevet av permanentmagnetmotorer.

DC hybrid elektrisk kraftverk vil inkludere generatorer, DC-sentralbord, transformatorer og energilagringssystemer, og er fullt integrert med fremdriftssystemet og DP for å optimere drift, ytelse og drivstoffeffektivitet.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062