Reach Subsea får millioner i EU-midler
Til sammen får de åtte selskapene 5,7 milliarder, og dette er det høyeste beløpet noen gang fra innovasjonsfondet til norske selskap.
Selskapene som får støtte er Hystar, Evoy, Inovyn, CRUDA, Reach Subsea, Nel Hydrogen Electrolyser, Altera Infra og Flex Fuels.
Reach Subsea mottar 14,3 millioner euro.
- Skritt i riktig retning for oss
- Dette er et viktig skritt fremover for Reach Subseas innovasjonsagenda, våre Reach Remote-oppskaleringsplaner og vår forpliktelse til å drive bærekraftig havteknologi. Vi er glade for å bidra til en renere og mer effektiv fremtid, sier administrerende direktør, Jostein Alendal i en pressemelding fra selskapet i forbindelse med tildelingen.
Finansieringen vil støtte oppskaleringen av Reach Remote-prosjektet, som fokuserer på å utvikle avanserte fjerntliggende ubemannede overflatefartøyer for effektive og bærekraftige operasjoner i havbaserte industrier, skriver Reach Subsea i pressemeldingen.
– Gratulerer til alle selskapene som har mottatt støtte fra EUs innovasjonsfond, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Dette er et viktig skritt for norsk omstilling. Sammen med Enovas støtteordninger vil dette være med på å utvikle løsninger som kan gi store utslippskutt i tråd med Norge og EUs klimamål mot 2050, sier han.
– Trenger mer kraft
Energiminister Terje Aasland (Ap) stemmer i:
– For at Norge skal nå klimamålene og omstille seg til et lavutslippssamfunn i 2050, trenger vi mer fornybar kraft og utvikling av nye innovative teknologier og løsninger, sier han.
Og legger til:
– Tildeling fra EUs innovasjonsfond gir viktig bidrag til selskaper som ønsker å bidra til utslippsreduksjon, og det er svært positivt at også norske bedrifter når frem i konkurransen om disse midlene.
– Avgjørende
De norske selskapene representerer flere sektorer; både karbonfangst, maritim transport, fornybart drivstoff og produksjon av komponenter til hydrogenproduksjon.
– Denne støtten fra EU er ikke bare utløsende, men også avgjørende for realisering av dette viktige prosjektet, sier Charlotte Berg-Svendsen, administrerende direktør i CRUDA.
– Vi er stolte og takknemlige for å bli valgt ut i sterk konkurranse med de andre viktige prosjektene som har blitt vurdert, sier hun.
– Vi er dypt takknemlige for å motta denne støtten til vårt oppdrag om å få fart på overgangen til bærekraftig, utslippsfri båttransport, sier Leif Stavøstrand administrerende direktør i Evoy.
– Denne anerkjennelsen forsterker vår forpliktelse til å redusere maritim forurensning gjennom innovative fremdriftssystemer, og det bringer oss ett skritt nærmere å avkarbonisere industrien, sier han.
Og legger til:
– Sammen legger vi en kurs for en renere og grønnere fremtid på vannet.
Dette er selskapene som mottar støtte:
Hystar
Evoy
Inovyn
CRUDA
Reach Subsea
Nel Hydrogen Electrolyser
Altera Infra (Stella Maris)
FlexFuels (Gasnor).
Det totale støttebeløpet utgjør 484 734 174 euro, eller over 5,7 milliarder norske kroner, etter dagens kronekurs. De enkelte støttebeløpene varierer fra 13 000 000 euro til over 200 000 000 euro.
– Ser de store mulighetene
Enova er nasjonalt kontaktpunkt og bisto seks av de norske selskapene med søknadene. Søkerne ble innvilget inntil 500 000 kroner i støtte hver, til å dekke utgifter forbundet med søknadsarbeidet.
Dette skjer gjennom Enovas støtteprogram for søkere til EUs innovasjonsfond.
– Dette er det høyeste beløpet noensinne gitt samlet til norske prosjekter fra EUs innovasjonsfond. I tillegg har aldri så mange norske selskap fått støtte i samme tildeling, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Denne tildelingen viser at norske selskap kan konkurrere helt på øverste internasjonale nivå, sier han.
Klimamål mot 2050
Innovasjonsfondet støtter oppskalering og kommersialisering av ny teknologi, som gir store utslippsreduksjoner i tråd med EUs klimamål mot 2050.
Fondet finansieres av EUs klimakvotesystem, som Norge er en del av.
Neste søknadsrunde åpner i desember, med frist etter påske 2025.
– Vi i Enova er svært glade for å kunne hjelpe norske aktører i søknadsprosessen, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg, seniorrådgiver i Enova og kontaktperson for norske søkere.
– Norske selskap ser de store mulighetene som ligger der, og er villig til å ta den nødvendige risikoen som trengs for å gå foran i omstillingen, sier hun.
Spørsmål om de enkelte støttebeløpene kan rettes direkte til selskapene.
Faktaboks:
* EUs innovasjonsfond er en av verdens største finansieringsordninger for iverksettelse av nullutslipp og innovative teknologier.
* Formålet med innovasjonsfondet er å bringe løsninger til markedet for å avkarbonisere europeisk industri, støtte overgangen til klimanøytralitet og samtidig fremme konkurranseevne.
* Enova har rollen som nasjonalt kontaktpunkt i Norge for innovasjonsfondet.
* Fondet vil tildele anslagsvis 40 milliarder euro til prosjekter frem mot 2030.
* Prosjekttilskudd fra fondet kan dekke inntil 60 prosent av merkostnadene forbundet med investeringer i innovative løsninger og drift for prosjekter av ulike størrelser.
* Fondet støtter innovative demonstrasjonsprosjekter i kommersiell skala innen:
fornybar energiproduksjon
energilagring
produksjon av komponenter for fornybar energi- og hydrogenproduksjon
maritim transport
luftfart
CO2-håndtering (CCUS)
nye prosesser og produkter i energikrevende industri.
Kilde: EU/Enova/Reach Subsea