Kjøretøy-kontroll: Farlig sikring av stållast
Kontrollen på Krossmoen i Rogland avdekket at hele seks tunge kjøretøy ikke oppfylte kravene til lastesikring og disse ble gitt bruksforbud.
Når sikringen var gjort bedre, kunne de kjøre videre.
15 tonn med stål
Særlig ett vogntog pekte seg ut under kontrollen, skriver Statens vegvesen i sin kontrollrapport. Det var et vogntog som hadde 15 tonn med stål i lasten, og den var ikke tilstrekklig sikret. Spesielt var stålet dårlig sikret framover.
Sjåføren hadde kun benyttet såkalt overfallsurring som sikringsmetode, og det er ikke tilstrekkelig for denne type last. I tillegg var tilhengeren hvor stålet var plassert åpen uten vegger, og dette var med på å øke risikoen. Sjåføren måtte derfor sikre laste bedre før han kunne kjøre videre. Det ble gjort grimmesurring ved bruk av kjettinger for å sikre laste framover.
Farlig framover
I sin rapport skriver vegvesenet følgende om situasjonen:
– Sjåføren har som eneste sikringsmetode bare brukt overfallsurring. Han brukte stropper og kjettinger. Overfallsurring som eneste sikringsmetode for den type last er ikke den mest optimale metoden å sikre på. Ved frakt av den type last er det vanlig å bruke sperring eller blokkering som sikring av last framover.
Kilde: Statens vegvesen
KLIKK for alle artikler i Metall og transport.