Spansk verft bygger DeepOceans første USV
Og overflatefartøyet begynner nå å ta form.
Byggingen av den nye USV’en, som har fått navnet «Challenger», startet i mars i år. Det var samarbeidsbedriftene DeepOcean, Solstad Offshore og Østensjø Rederi som bestilte fartøyet.
Betydelige CO2-utslippsreduksjon
Den nye USV’en har som målsetning å forbedre undervannsoperasjoner og redusere CO2-utslipp med mer enn 90 prosent sammenliknet med konvensjonelle metoder, skriver Offshore Energy.
For en tid tilbake var representanter fra DeepOcean og Aker BP, som skal ta i bruk USV’en, på besøk ved GONDAN Shipbuilders for å se hvordan byggeframdriften går.
Ifølge DeepOcean vil fartøyet bli fjernstyrt fra land, med mange autonome funksjoner for å sikre sikkerhet og operasjonell integritet, selv under vanskelige værforhold. Under operasjoner vil USV-mannskapet og ROV-operatørene være samlokalisert i samme fjernbetjeningssenter.
24 meter langt
Det er Salt Ship Design som har designet det 24 meter lange fartøyet. Det vil ha et hybrid diesel-elektrisk framdriftssystem, og fjernbetjeningen og autonomi kan pågå inntil 30 dager til sjøs.
Det nye ubemannede overflatefartøyet skal etter planen være i drift fra 2025.
DeepOcean opplyser at de samarbeider med flere operatører for å utforske kommersielle muligheter for USV’er de nærmeste årene.
Kilde: Offshore-energy.biz
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.