23948sdkhjf

Vellykket prøvemontering av aluminiumsbrua

Den 55 meter lange aluminiumsbrua Hangarbrua består av fire store «puslespillbrikker» som må klaffe helt perfekt før de sendes til Trondheim.

Hva gjør man når man skal sjekke om hovedelementene til en bru er korrekt dimensjonert? 

Som et enormt puslespill foretar man en prøvemontering for å se om brikkene passer sammen! Nylig ble de fire hovedelementene til Hangarbrua prøvemontert i fabrikken hos Leirvik AS på Stord, går det fram av en pressemelding fra Statens vegvesen.

Sparer tid og penger

Hangarbrua er 55 meter lang, 9 meter bred og veier 60 tonn. Hele brua er laget av aluminium, og brudekket er 100 % resirkulert med materiale fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Leirvik AS bygger Hangarbrua for Statens vegvesen, og byggingen startet i mai 2024.

Hangarbrua er en gang- og sykkelbru som inngår som en del av Miljøpakkeprosjektet Gildheim-Pirbrua (Hovedsykkelruter i Trondheim).

Prøvemonteringen innebar en fullstendig sammensetning av brua for å sikre at alle deler passer perfekt sammen før den endelige installasjonen i Trondheim sommeren 2025.

Geir Mosaker, prosjektleder i Leirvik AS forklarer at det er både praktisk og lønnsomt å prøvemontere bruelementene mens de ennå befinner seg i fabrikken.

- Prøvemonteringen gir oss muligheten til å kunne gjøre justeringer mens bruelementene fremdeles er i fabrikken under «kontrollerte» former. Det er enklere for oss å kunne utføre tilpasninger og forbedringer mens brua fremdeles befinner seg her på Vestlandet, enn om vi skulle avdekke feil eller mangler etter at brua har ankommet Trondheim. Det er tunge elementer som må løftes opp. Her i fabrikkhallen har vi full kontroll med fastmonterte heisekraner og nødvendig verktøy, utstyr og fasiliteter tilgjengelig,sier han i pressemeldingen.

Under tak og i kontrollert miljø

- I fabrikken jobber vi under tak og i et kontrollert miljø, mens i Trondheim måtte vi ha utført justeringer utendørs, noe som er mer krevende og væravhengig. Prøvemonteringen var nyttig og sørger for at vi får en smidig og effektiv sammensetning av bruelementene i Trondheim. Det sparer både tid og penger, legger han til.

Prøvemonteringen kan betraktes som en kvalitetskontroll for å kontrollere størrelser og dimensjoner, at de geometriske elementene stemmer, og at brua tilfredsstiller kravene til tålegrense for belastning.

– Under prøvemonteringen kontrollerte vi hovedbærestrukturen, eller hoveddelene til brua. De mindre kritiske elementene, som for eksempel rekkverk kommer til å bli montert direkte i Trondheim, forklarer Mosaker.

– Vi er stolte av samarbeidet med Statens Vegvesen på Hangarbrua i Trondheim, sier Helge Gjøsæter, adm.dir. ved Leirvik AS.

– Dette prosjektet representerer et betydelig steg i den langsiktige satsingen vår på infrastruktur og dedikasjonen vår til å utvikle bærekraftige og kostnadseffektive løsninger for brukonstruksjoner i aluminium, sier han.

Millioner av arbeidstimer uten fraværsskader siden 2019

– Statens vegvesen er takknemlige for det gode samarbeidet med Leirvik AS, og jeg ønsker å berømme dere for deres målrettede og gode arbeid med helse, miljø og sikkerhet, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen. Det er virkelig flott at Leirvik AS totalt i alle prosjekt har gjennomført millioner av arbeidstimer siden sist fraværsskade som var i januar 2019. I Hangarbru-prosjektet har det ikke vært noen uønska hendelser. Dere er et forbilde for bransjen. Slik skal det være!

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik stemmer i og roser Leirvik AS for jobben de har utført så langt:

- Gratulerer med vel gjennomført prøvemontering! Dere har utført en fantastisk jobb og levert en nydelig aluminiumsbru. Det er flott å se så mye engasjement og så godt samarbeid mellom alle partene i dette prosjektet. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier han.

Skal overflatebehandles

– Aluminium er et vedlikeholdsfritt materiale som ikke ruster og trenger derfor ikke å males, men brua ser litt flekkete ut, skal brua se slik ut?

– Nei, vi skal overflatebehandle deler av brua mens den fremdeles befinner seg på Stord. Siden Hangarbrua blir et viktig blikkfang i bybildet, har prosjektet bestemt at synlige deler skal sandblåses slik at den får et matt og fint overflateuttrykk. Dette vil vi utføre i januar og februar, sier Mosaker.

I mars 2025 sender Leirvik AS de fire brudelene med båt til Trondheim. Der vil delene bli transportert videre med lastebil til anleggsområdet på Leangen, hvor delene skal monteres sammen før hele den ferdige brua heises på plass ved hjelp av en beltekran i juni 2025, avsluttes det i pressemeldingen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078