Glamox skal belyse verdens første autonome ferjer
Glamox ble tildelt belysningskontrakten fra Tersan Shipyard i Tyrkia hvor fartøyene bygges for den norske operatøren Fjord1.
Glamox vil levere totalt ca. 2.160 marine-sertifiserte lys for å lyse innvendig og utvendig på de fire fartøyene, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Første halvdel av 2026
De banebrytende ferjene skal etter planen leveres i første halvdel av 2026 og vil seile mellom Lavik og Oppedal fra september 2026.
De fire batteridrevne ferjene er designet av HAV Design AS of Norway. Hver av dem er 120 meter lange og 18,6 meter brede og har en kapasitet på 399 passasjerer inkludert mannskap og 120 biler. Fergene skal leveres klare for autonom drift.
-Vi regner med at de første autonome kryssingene av fjorden og dokking vil finne sted i 2027, med autonom navigering implementert i 2028. Sikkerhet er i høysetet, og alt vil bli nøye overvåket fra vårt landbaserte kontrollsenter i Florø, ser Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1.
Spesiallys
- Autonome fartøy er utstyrt med kameraer som krever flimmerfri belysning av god kvalitet, slik at folk ved kontrollsenteret kan se nøyaktig hva som skjer. Disse ferjene har også et kraftig bauglys som lyser opp området foran dem, støtter trygge operasjoner og gjør dem enda mer synlige for annen skipsfart, sier Astrid Simonsen Joos, konsernsjef i Glamox.
-Det er flott å lyse veien for dette virkelig banebrytende prosjektet som er i ferd med å transformere fremtiden for fergedrift, legger hun til.
For hver ferje gir Glamox et bauglys, belysning for bildekket og belysning for interne områder som korridorer, trapperom, maskinrommet og passasjersalongen. Selskapet leverer også opplyste nødskilt, heter det videre i pressemeldingen.
Langt forhold
- Vi har et sterkt og langt forhold til Glamox og vet at vi kan stole på at belysningen fungerer under de tøffeste forhold. Det handler om å sikre sikkerheten og komforten til passasjerene og mannskapet. Det vi krever er marin kvalitet, pålitelighet og energieffektivitet. Belysning er kritisk for den neste generasjonen av ferjer vi bygger på verftet vårt i Yalova, sier Adnan Barış Arda, prosjektleder for Fjord1 Projects, Tersan Shipyard.
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.