Green Yard Kleven skal bygge om fartøy nummer fem
Denne kontrakten er den femte i rekken for ombygging av offshoreskip for det Brasilianske rederiet.
Green Yard Kleven i Ulsteinvik og den brasilianske skipsrederen Oceanica har signert en kontrakt for å konvertere fartøyet "Oceanicasub XVII" fra et Anchor Handling Tug Supply (AHTS) fartøy til et skip for operasjoner med ROV (Remote Operated Vehicle).
Tillit og trygghet
Denne konverteringen styrker båndet mellom Oceanica og Green Yard enda mer og er basert på gjensidig tillit til at prosjektet vil bli fullført på den mest bærekraftige måten, ot til avtalt tid, kvalitet og budsjett.
"Oceanicasub XVII" vil være utstyrt med mesanindekk for ROV-utstyr, utvidet mannskapskapasitet og områder for operatøren. Samtidig skal skipet gjennomgå en generell oppgradering og klassegodkjenning, heter det i en pressemelding fra Green Yard Kleven
Oceanicasub XVII er et UT712L ankerhåndteringsfartøy og ble opprinnelig levert fra Green Yard Kleven som B313 tilbake i 2007 kalt "Rem Balder." Skipet ble nylig kjøpt fra Solstad Offshore og hadde navnet «Normand Titan».
Klyngesamarbeid
Den maritime klyngen på Sunnmøre er viktig for slike ombygginger. Lokale leverandører som Volti, Ulmatec, Rovde Møbel og Westing vil bli involvert, og skipet skal i dokk ved naboverftet Ulstein.
Design av ombyggingen er utført av Marin Teknikk. Dette blir nok et prosjekt i en lang rekke av prosjekter i det gode samarbeidet mellom Green Yard og MT, både på skip opprinnelig designet av MT og på andre design.
- Det er viktig for oss å prøve å beholde det samme teamet som for de tidligere konverteringene, og vi har sterk tillit til Green Yard Kleven og de andre involverte selskapene, sier direktør for ingeniør- og driftsavdeling, Fernando Cesar Dos Santos i Oceanica.
Bærekraftig ombygging
Green Yard Kleven fokuserer på bærekraft, inkludert miljømessig, sosial og statlig bærekraft. Å sikre de beste arbeidsforholdene for våre arbeidere, opprettholde vår kompetanse og overføre kompetanse til nye generasjoner er viktig. På samme måte er det å være innovativ i hvordan man utfører arbeidet bærekraftig, forbedre sirkulariteten og redusere miljøfotavtrykk hovedmålene.
I dette prosjektet, som i alle våre prosjekter, prøver vi å gjenbruke så mye som mulig. Vi planlegger å bruke brukte komponenter på dette prosjektet og også sette alle komponentene som fjernes fra dette fartøyet ut i bruktmarkedet.
– Vi vil ha både interiørdeler og maskinkomponenter til salgs fra dette prosjektet, sier salgssjef Retrofit, Karl Johan Barstad.
- Jeg er veldig fornøyd med at vår gode kunde Oceanica kom tilbake til oss for femte gang. Dette viser at teamet vårt gjør en god jobb som kundene setter pris på. Prosjektet sikrer også god aktivitet for verftet i de kommende månedene, sier Administrerende direktør Hans Jørgen Fedog.
Høy aktivitet
For tiden har Green Yard Kleven pågående ombygginger for Geoquip og Sea Shipping, samt også et nybyggsprosjekt på et offshore energifartøy for OMV Petrom.
Søsterverftet Green Yard Feda har også flere prosjekter på gang for redere som bland andre Ross Offshore og DOF/Maersk, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.