Kongsberg Automotive mener økt toll har liten innvirkning på deres virksomhet
KA vil søke full kompensasjon for økte tolltariffer fra sine kunder for å dekke eventuelle tilleggskostnader pålagt av disse tariffene, i likhet med hva andre i bransjen vil gjøre.
Virkningen av nye tariffer vil være begrenset også med mindre enn full kundekompensasjon, skriver konsernet i en pressemelding.
Tollkrig
USAs president Donald Trump signerte 1. februar en utøvende ordre om å implementere 25 prosent toll på meksikanske og kanadiske varer, mens han innførte en toll på 10 prosent på kinesiske varer.
3. februar gikk presidenten med på å utsette å innføre toll på Mexico og Canada i 30 dager, mens planen om å innkreve toll på Kina trådte i kraft 4. februar.
- Det er viktig å merke seg at dette ikke er en utfordring som KA står overfor alene, det er en global utfordring for kjøretøy- og bilindustrien. KA har ambisjon om å få dekket eventuelle tilleggskostnader knyttet til de pålagte tariffene fullt ut – å overføre kostnadene til kundene våre betyr til syvende og sist at kjøretøyene blir dyrere. Vi ser en risiko for at høyere bilpriser vil senke den totale markedsetterspørselen, noe som da vil påvirke KAs ordrebøker negativt, sier KAs midlertidige konsernsjef og finansdirektør Christian Johansson.
To anlegg i Mexico
KA har to produksjonsanlegg i Mexico: I Ramos Arizpe for produktserien Flow Control Systems og i Nuevo Laredo for produktserien Drive Control Systems og Driveline.
KAs kunder er primært kommersielle kjøretøy- og personbilprodusenter, eller Tier 1-leverandører til bilindustrien. Produktene sendes til kundeproduksjonssteder i USA og Mexico. KA har tre produksjonssteder i USA, og selger hovedsakelig til amerikanske kunder. I Canada har KA et mindre produksjonsanlegg som leverer til primært en lokal kanadisk kunde.
Basert på informasjonen som er tilgjengelig til nå, er alt materiale og komponenter hentet av KA fra Kina til KAs amerikanske anlegg underlagt økte tariffer. I tillegg er materialer levert til KA-anlegg i USA av amerikanske leverandører som har underleveranser fra Kina på den delen underlagt økte tolltariffer. Tolltarifføkningen er estimert til ca. 2 MEUR for hele året 2025, basert på nåværende innkjøpsvolumer, skriver selskapet videre i pressemeldingen.
Unntatt fra tolltariffene
Potensielle tariffer for eksport fra Mexico til USA vil måtte vurderes når regelverket for hvordan dette skal implementeres vil være fullt kjent og om disse tollsatsene vil bli innført. Basert på nåværende informasjon er selskapets vurdering at den negative effekten vil være ganske begrenset siden materialet og komponentene under midlertidig import til Mexico fra USA er unntatt.
KA forbereder seg kontinuerlig på å kunne handle raskt dersom økte tollsatser på meksikanske og kanadiske varer trer i kraft etter 30 dagers-utsettelsen.
«KA tror på viktigheten av lokal tilstedeværelse i Nord-Amerika og har fortsatt ambisjoner om å øke sourcingen lokalt i regionen. Som et selskap vurderer KA kontinuerlig sitt leverandørbasefotavtrykk basert på totale landingskostnader. Tariffer er en viktig eksisterende parameter i innkjøpsprosessen i dag. Med de nye tariffene på plass og foreløpige fremtidige endringer, vil strategien for leverandørinnkjøp tilpasses der det er nødvendig fremover», heter det avslutningsvis i pressemeldingen.