Overdreven uro for Jøtuls fremtid
- Situasjonen er på ingen måte rosenrød, men den er betydelig bedre enn man kan få inntrykk av gjennom dagens mediebilde, sier administrerende direktør Stein Erik Bjørni i Jøtul.
- I sesongutsatte bedrifter er det vanskelig å planlegge produksjonsbehovet, og permitteringsvarsel er dessverre vanlig. Jøtul har derfor sendt permitteringsvarsel til de ansatte. Ti av disse er permittert, mens de øvrige 640 ansatte arbeider som vanlig, skriver Jøtul.
Betydelig forbedring de siste 12 månedene
Jøtul har i 2013 opplevd en forbedring i rullerende 12 måneders driftsresultat på i overkant av 60 millioner, fra NOK -69 millioner til NOK -8 millioner. Utover dette kommer finansielle kostnader. Finanskrisen har rammet Jøtuls hovedmarkeder; Nord-Amerika og Europa hardt. Samtidig opplever selskapet økte markedsandeler i hovedmarkedene. Den makroøkonomiske trenden er også svakt bedre, og ledelsen ser lysere på fremtiden.
Naturlige svingninger
- Å lage og selge ovner er utsatt for store sesongsvingninger. Opp gjennom årene har vi derfor enkelte ganger måtte permittere ansatte. Regelverket i arbeidslivet krever at man sender ut permitterings¬varsel i god tid. Historisk sett har november vært en måned hvor det har vært variasjoner i salget. For å hindre store negative effekter av dette, har Jøtul derfor sendt ut permitteringsvarsel for å være på den sikre siden. Vi har løpende en god og åpen dialog med våre ansatte og våre dyktige tillitsvalgte, skriver Jøtul videre.
10 ansatte er permittert
Totalt arbeider det 650 i Jøtulkonsernet; 350 av disse ved fabrikken på Kråkerøy i Fredrikstad. AV disse er det 10 som er permittert fra 18. november. Som vanlig de siste årene har vi også avsluttet kontrakten med 31 innleide sesongarbeidere som har trådd til i løpet av høysesongen.
- Vi ser nå at våre investeringer i nytt lager på Kråkerøy og endringer i produksjonen begynner å gi gode resultater som gjenspeiler seg i økte markedsandeler og et forbedret driftsresultat. Vi skulle gjerne sett at det gikk enda bedre. Situasjonen er på ingen måte rosenrød, men den er betydelig bedre enn man kan få inntrykk av gjennom dagens mediebilde, sier administrerende direktør Stein Erik Bjørni i Jøtul og fortsetter:
- Vi arbeider mer effektivt, satser tungt på en rekke nye modeller mot 2014, og jeg føler meg trygg på at vi sammen med våre ansatte, forhandlere og eiere skal sørge for at Jøtul skal klare seg i minst nye 160 år, sier Bjørni.