Slik vil Amada erobre Skandinavia
Datterselskapene i Norge, Sverige og Danmark hører nå til Amada UK, og herfra satser man på et enda sterkere samarbeid med kundene i Skandinavia.
- Vårt skandinaviske prosjekt er vår seneste utvikling. Der har vi kjøpt opp noen bedrifter, som tidligere var agenter for Amada, og vårt mål er en oppgradering av vår service og supply chain over for våre kunder, forteller han til Metal Supply.
Skandinavisk behov for automasjon
Han sammenlikner potensialet med det spanske markedet, som Amada UK tok over ansvaret for i 2010. Siden da har man med hjelp av britene greidd å tredoble omsetningen i Spania ved å effektivisere salgs- og serviceorganisasjonen.
Alan Parrott er dog bevist om at Skandinavia skal angripes på sin helt egen måte.
- Vi skal møte de skandinaviske behovene for automasjon. Den største forskjellen sammenliknet med andre land er at tallet på ansatte i skandinaviske virksomheter er meget lavt. Det som koster i Skandinavia er ikke maskinene, men mannen som står foran maskinen, og derfor er lønnskostnadene i Skandinavia det helt store tema, forklarer han.
Support på eget språk
Sentrum for veksten skal fortsatt være konsernets tre datterselskaper i Ås i Norge, Alingsås i Sverige og Horsens i Danmark – men derutover får konsernets nye tekniske senter i Kidderminster en helt sentral rolle i forhold til de skandinaviske kundene.
- Vi har sentralisert al vår telefon-support her i Kidderminster, og ambisjonen er at det også i fremtiden skal være support-personale til Skandinavia, som kan kommunisere med våre kunder på deres eget språk. Det er en strategi vi allerede har hatt suksess med overfor våre spanske kunder, sier Alan Parrott, og fortsetter:
- Derutover har vi planer om å rekruttere ingeniører i Danmark og Sverige, som skal opplæres i Storbritannia og deretter sendes tilbake til Skandinavia.
På turne i Skandinavia
Akkurat nå har Amada fire ansatte i Storbritannia, som utelukkende beskjeftiger seg med det skandinaviske markedet. Derutover er det cirka 10 ingeniører som kan bistå når det trengs.
- Vi har besøkt 72 kunder i de to seneste måneder i Sverige for å høre hva de vil ha, og hvilke forventninger de har til Amada, og vi er blitt tatt meget vel imot, siger Alan Parrott.
- Vi tar den samme turen til Norge og Danmark. I neste uke begynner vi i Danmark og fortsetter deretter til Norge, tilføyer han.
Kraftig fremgang i Sverige
Han legger ikke skjul på at han forventer en kraftig vekst i salget i Skandinavia, og han ser allerede de første tegnene på at dette blir en suksess.
- Vi kan allerede nå se at Sverige har et stort potensial. Vi har vært i gang i Sverige lidt lengre enn i Norge og Danmark, og i første kvartal hadde vi en stigning i salget på cirka 250 prosent sammenlignet med året før - og det er især laser-produktene, som selger bra for øyeblikket. Det går litt langsommere i Norge og Danmark, fordi de startet senere enn Sverige, forklarer Alan Parrott.
- Vårt mål er å omsette for 90 millioner Euro i år på de markedene, som hører til Amada UK. De 50 millioner Euro skal komme fra Storbritannia, de 15 millioner Euro fra Spania, mens vi forventer at Skandinavia vil ligge på samme nivå, avslutter han.