Lanserer nye skipsmotorer fra Bergen på SMM
Rolls-Royce lanserer i dag den første motoren i en ny serie skipsmotorer som vil være egnet for både diesel- og gassdrift.
Rolls-Royce har jobbet med utviklingen av denne motoren de siste tre årene ved fabrikken på Hordvikneset utenfor Bergen. Foto: Rolls-Royce
– Rederiene vil ha bedre ytelse til lavere pris og samfunnet vil ha renere hav. Denne nye motorfamilien vil levere det kundene etterspør både med tanke på miljø og økonomi, så i dag er jeg veldig glad for å kunne lansere den første motoren i hva som kommer til bli en serie motorer tilpasset en rekke skipstyper, sier Mikael Makinen, President Marine i Rolls-Royce.
– Våre Bergen motorer er kjent for å være robuste og til å stole på. Denne helt nye modulbaserte serien bygger på dette, men i en fleksibel motorfamilie som er skapt for fremtiden med en rekke mulige konfigurasjoner og drivstoffalternativer. Vi har jobbet med utviklingen av denne motoren de siste tre årene ved motorfabrikken vår i Bergen. Fremover vil våre eksperter her samarbeide med våre kollegaer i Friedrichshafen i Tyskland for å utvide motorserien, sier Makinen.
Tror etterspørselen vil øke
20 prosent effektøking per sylinder i forhold til dagens B32:40-serie motorer betyr at effektkravet kan dekkes inn med færre sylindre. Færre sylindre gir lavere vedlikeholdskostnader, og det gir en mer kompakt motor som krever mindre plass om bord.
− Motorer har tradisjonelt tatt en stor del av driftskostnader og vedlikeholdsbudsjetter på et fartøy, så et sentralt mål har vært å utvikle en motor som senker livsløpskostnadene, sier Thor Humerfelt, programdirektør Bergens Engines i Rolls-Royce Power Systems.
– Vi har derfor stor tro på at etterspørselen etter denne motorserien vil øke i takt med at modellutvalget blir større, sier han.
B33:45 har et modulbasert design som gjør både produksjon og vedlikehold enklere. De første utgavene i serien vil ha seks, syv, åtte og ni sylindre i effektområdet fra 3.600 til 5.400kW. Senere kommer V-motorer som dekker et økende effektbehov i markedet for både land og sjø. Diesel- og gassmotorene vil ha felles grunndesign.
Den nye motorserien er egnet for en rekke ulike offshorefartøyer, inklusive ankerhåndterere, konstruksjonsfartøyer og boreskip. Serien vil også tilpasses ropax-ferger, cruise-, laste- og fiskefartøyer. Den første kontrakten er allerede tegnet, og B33:45 skal leveres i juni 2015 til et nytt fiskefartøy designet av Rolls-Royce for Prestfjord Havfiske.
Den nye motorserien er egnet for en rekke ulike offshorefartøyer, inklusive ankerhåndterere, konstruksjonsfartøyer og boreskip. Serien vil også tilpasses ropax-ferger, cruise-, laste- og fiskefartøyer. Den første kontrakten er allerede tegnet, og B33:45 skal leveres i juni 2015 til et nytt fiskefartøy designet av Rolls-Royce for Prestfjord Havfiske.
Kilde: Rolls-Royce