Verdens første batteriferge blir Ship Of The Year 2014
Den batteridrevne ferge ZeroCat 120 ble i går tildelt Skipsrevyens prestisjetunge pris under SMM 2014 i Hamburg.
Ivan Fossan og Sigvald Breivik representerte eieren, Norled, mens administrerende direktør Ivar Gaute Kolltveit representerte verftet Fjellstrand AS, og Edmund Tolo representert Fjellstrand Design.
Fortsatt unnder bygging
Den helt utslippsfrie ferge er fortsatt under bygging ved Fjellstrand verft i Hardanger, og bortsett fra batteridriften er den som en vanlig ferge.
Batterifergen er et resultat av at NORLED fra 1. jan.2015 skal drifte fergeoverfarten på E39 mellom Lavik og Oppedal.
Fartøyet har kapasitet for 120 biler og 360 passasjerer, og vil operere med ca.10 knops hastighet. Seilingstiden er 20 minutter og de 10 minuttene i hver ende vil bli benyttet til lading samtidig med lossing og lasting. Fergen vil lagre energi i lithium-ion batterier om bord.
Bygget av aluminium
Lavt energiforbruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Derfor vil fergen bli bygget i aluminium og ha katamaran skrog.
Alle systemer vil bli optimalisert for lavt energibruk og varmegjenvinnere, LED lys og solceller vil være en del av benyttet teknologi om bord.