Brukere påvirker fremtidens skipsdesign
Design kan bidra til å redusere antall ulykker til sjøs, og brukerne er nøkkelen til bedre HMS ombord.
- Fremtidig utforming av skipsbroer tar mer hensyn til brukernes tilbakemeldinger enn tidligere, antydet, sier teknisk direktør offshore hos Rolls-Royce, Ludvig Kåre Øyen. Foto: Rolls-Royce
- Brukerne er eksperter på hvordan deres brukssituasjoner oppleves, og derfor er det viktigere å snakke med dem enn med administratorer og ledere, sa Katinka von der Lippe.
Hun er lead design hos Eker Design/Eker Sandvik, og jobber med et prosjekt der bysse og messe ombord på et fartøy under planlegging hos rederiet Østensjø skal utformes. Hensikten med et fullstendig redesign av disse fellesområdene i fartøyet, er både å få ned antall arbeidsulykker i byssa, og samtidig bedre mannskapets trivsel og helse.
Også fremtidig utforming av skipsbroer tar mer hensyn til brukernes tilbakemeldinger enn tidligere, antydet teknisk direktør offshore hos Rolls Royce, Ludvig Kåre Øyen.
- Vi ser mange hjemmesnekrede løsninger som vitner om at brukerne har andre behov enn utstyrsleverandørene tror, sa forsker Helene Katrine Moe ved SINTEF.
Hun har vært ansvarlig for et forskningsprosjekt på brodesign finansiert av flere rederier i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet.
Moe fremholdt at 80% av ulykker og hendelser forårsakes av menneskelig svikt, og at mengden av skjermer, alarmer og visuelle signaler kan øke risiko fremfor å redusere den. Både hun og Øyen antydet en rivende fremtidig utvikling som kan se ut til å redusere mengden informasjon ved å sortere ut det mest relevante. Begge skisserte også mulige radikale broløsninger der skjermer erstatter vinduer, eller der data prosjiseres på gjennomsiktige skjermer.