23948sdkhjf

Karbonbåt sparer rederi for 80 millioner kroner i brennstoff

Kystekspressbåten MS Terningen fra Brødrene AA vil i løpet av ti år spare Rederiet FosenNamsos Sjø for 80 millioner kroner, som er mer enn fartøyet koster.
Det er ikke bare flyprodusenter som Boeing og Airbus som bytter ut aluminium med karbon for å spare brennstoff, vedlikeholdskostnader samt miljøet. Det samme gjør båtprodusenten Brødrene AA i Hyen i Sogn.

I mars leverte verftet karbonbåten MS Terningen til Rederiet FosenNamsos Sjø. Båten har tatt over etter den 12 år gamle aluminiumsbåten MS Ladejarl på kystruten Trondheim-Kristiansund.

Ifølge Teknisk Ukeblad bekrefter rederiet at den nye karbonbåten har et drivstofforbruk og et utslipp som er rundt 40 prosent lavere enn den forrige kystrutebåt.

Dette betyr at rederiet over en tiårsperiode sparer cirka 80 millioner kroner i brennstoffsutgifter, som er mer enn fartøyet koster.

– Lavere vekt, mindre motorer og mindre utslipp på flere områder. Det er en positiv dominoeffekt å bytte til de letteste fartøyene på markedet, det vil si karbonfiber, sier Tor Øyvin Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa til Teknisk Ukeblad.



Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078