Hydro med standpunkt på «Aluminium 2014»
Hydro er en av mer enn 950 utstillere fra 50 land som denne uken deltok på Aluminium 2014 World Trade Fair & Conference.
Rundt 25.000 besøkende var i forkant forventet til den tyske aluminiumsmessen i Düsseldorf. Foto: Hydro
Sammen med konserndirektørene Hilde Merete Aasheim og Oliver Bell, er han til stede på messen for å møte kunder på Hydros stand. Med doktorgrad i uorganisk kjemi, er det få bransjeledere i verden som er like entusiastiske til de fordeler og egenskaper aluminium kan by på, som Svein Richard Brandtzæg.
– Enten det er energinøytrale bygg, drivstoffeffektive biler, mobiltelefoner eller nettbrett, spiller aluminium en viktig rolle, faktisk enda viktigere enn mange oss er klar over, sier han.
Flere investeringer
På messen «Aluminium 2014» har Hydro fremhevet sine siste investeringer innenfor valsing og støping av aluminium. Byggingen av en tredje produksjonslinje i Grevenbroich for komponenter til bilindustrien er i rute. Linjen skal settes i drift i 2016, og vil øke kapasiteten til 200.000 tonn i året.
– Denne investeringen er et viktig strategisk trekk for oss, i en tid der lav vekt på kjøretøyer blir stadig viktigere for å redusere CO2-utslippene, sier Brandtzæg.
Også når det gjelder støping og resirkulering har Hydro gjort store investeringer for å ligge i forkant blant selskapene i bransjen. Investeringen i ny teknologi for fleksible, justerbare støpeformer (AFM) ved støperiene i Årdal og Høyanger er et stort skritt for Hydros pressboltvirksomhet, som nå kan levere avanserte legeringer til bilprodusenter i Europa.
Videre vil en investering på 45 millioner euro i resirkulering av brukte drikkebokser ved Rheinwerk i Neuss i Tyskland styrke Hydros konkurranseposisjon i dette segmentet. Med det nye resirkuleringsanlegget i drift, vil kapasiteten ved Rheinwerk øke til 100.000 tonn i året.
En langsiktig samarbeidspartner
I desember i år fyller Hydro 109 år. Brandtzæg sier selskapets historie er et bevis på Hydros langsiktige og målrettede arbeid og evne til hele tiden å fornye seg selv.
– Med mer enn hundre års erfaring fra å utvikle naturressurser til produkter som bidrar til å skape et mer moderne og livskraftig samfunn, kan Hydro trygt si at vi er en av få leverandører av aluminium som virkelig er langsiktige og pålitelige, sier han.
Brandtzæg understreker at det å være en del av løsningen på klimautfordringen er en forutsetning for å være et levedyktig selskap i framtiden.
– Det kreves mye energi for å produsere primæraluminium, men de mange positive egenskapene i brukerfasen, og det at metallet kan resirkuleres om og om igjen, gjør at det har en god klimaprofil i et livsløpsperspektiv. Så god, faktisk, at Hydro har som ambisjon å bli karbonnøytral innen 2020. Dette er gode nyheter både for oss, for kundene våre og ikke minst for klimaet.