23948sdkhjf

Fullførte leveringen av 12 PSV-skip av ULSTEIN-design

Det kinesiske verftet Zhejiang leverte 23. oktober i år ‘Sea Swift’, det endelige skipet i rekken av tolv plattformforsyningsskip, til rederlaget Deep Sea Supply.
Skipene er av det store PX105-designet fra ULSTEIN, som i tillegg til design har levert en omfattende system- og utstyrspakke og byggeoppfølging på verftet. Rederlaget markerte overtakelsen av skipene på en sammenkomst i Singapore onsdag denne uken.

Kontrakten på disse skipene utgjør en samlet kontraktsverdi for ULSTEIN på i overkant av 500 millioner kroner. Cirka 70% av dette er verdiskaping for den norske maritime klyngen.

Zhejiang-verftet, en del av Sinopacific-gruppen, har levert alle Deep Sea Supply-fartøyene i løpet av 2013 og 2014. De tolv fartøyene er designet for operasjoner over hele verden, og flere av dem arbeider i de barske forholdene i Nordsjøen.

– Vi er svært fornøyde med skipene, og det er kundene våre også, sier Finn Amund Norbye, som er konsernsjef i Deep Sea Supply.

– ULSTEIN deltok i byggingen av skipene og var blant annet ansvarlige for de elektriske installasjonene. Kommunikasjonen og kvaliteten på arbeidet har vært godt i prosjektet. Vi har overtatt tolv store, førsteklasses plattform forsyningsfartøy i løpet av cirka 18 måneder, og det er svært tilfredsstillande.

- Zhejiang-verftet har mye erfaring i å bygge fartøy som vi har designet, sier prosjektsjef Johannes Røren i Ulstein Design & Solutions.

– Gjennom hele byggeperioden til skipene har vi hatt et eget oppfølgingsteam på verftet, og det har vært jevn fremdrift og god dialog mellom partene gjennom hele perioden.

Deep Sea Supply-skipene er 88,9 meter lange og 19 meter brede. Skipene har dieselelektrisk fremdrift og kan holde en fart på 15,5 knop. Lastedekksarealet er i overkant av 1000 kvadratmeter og fartøyene har en dødvekt på 4700 tonn. Skipene har den bakoverlente patenterte skroglinjeforma X-BOW®, som eliminerer slag fra møtende sjø, øker komfort og sikkerhet og reduserer drivstofforbruket. Fartøyene er designet slik at de stetter kravene i enten ‘Clean’- eller ‘Clean Design’-standarden.

ULSTEIN sine utstyrsleveranser inkluderer dieselelektrisk fremdrift og motorer, mens systemleveransene famner om kraftdistribusjon og fremdrift, automasjonssystem, internkommunikasjon og underholdning, navigasjon og radio. Fartøyene er av de første der ULSTEIN har levert tavler bygget ved sitt eget selskap i Ningbo.

Etter leveringen av ‘Sea Swift’ har Deep Sea Supply 40 skip i flåten: 15 ankerhandteringsskip og 25 plattformforsyningsskip.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.089