Verft inngår nybyggingskontrakt verdt 700 millioner
Havyard får kontrakt på design og bygging av et subsea skip for en internasjonal kunde.
Havyard 858 L WE får en lengde på 121 meter og har plass til 140 personer ombord. Illustrasjon: Gunnar Flusund
Designet er utviklet av Havyard Design & Solutions i Fosnavåg og kan utføre IMR og lettere konstruksjonsarbeid i forbindelse med installasjoner på havbunnen.
God ordrebok i utfordrende marked
Som bransjen ellers opplever Havyard tøff konkurranse i markedet på grunn av situasjonen i oljeindustrien. På tross av dette har Havyards verft i Lervik i Sogn en relativt god ordrebok, der det skal leveres 8 skip fram til sommeren 2017. Etter snurperen «Smaragd», som skal leveres i juli, skal verftet levere tre isbrytere, en brønnbåt, et plattform forsyningsskip og et vindmølle serviceskip, i tillegg til det nye subsea skipet.
Lasse Stokkeland, som er leder av forretningsområdet Ship Technology i Havyard Group og ansvarlig for verftet i Leirvik, er fornøyd med ordreboken og ser fram i mye godt arbeid.
– Vi har vært gjennom en tid der kapasiteten vår har vært strukket til det ytterste og vi bygde veldig mange prototyper samtidig, sier Stokkeland.
- Det førte til at vi ikke hadde så god kontroll på produksjonen som vi ønsket og resultatene ble svakere enn forventet. Vi har iverksatt mange tiltak for å styrke prosjektgjennomføringen vår og resultatene ser vi nå gjennom at vi er tilbake på plan og budsjett. Ordreboken vi har foran oss nå har en bedre sammensetning av søsterskip og prototyper og er bedre tilpasset til totalkapasiteten vår. Fokuset framover er å kontinuerlig jobbe med omstilling og effektivisering for ytterligere å øke vår konkurransekraft. Vi ser at vi fremdeles har store potensiale i å bli mer kostnadseffektive, samtidig som vi skal opprettholde kravene til kvalitet og leveringspresisjon. På denne måten skal vi sikre lønnsom bygging ved verftet vårt i Norge også framover, avslutter Stokkeland.