23948sdkhjf

Trenger norske sjøfolk

Leverandør-industrien er avhengig av norske sjøfolk om bord på skipene.
Ifølge Karsten Moholt-sjefen Linn Cecilie Moholt kan det være problematisk når sjefen eller inspektøren om bord på skipene skifter nasjonalitet, da ordrene fort plasseres i det landet disse kommer fra. Det betyr færre oppdrag for norske bedrifter.

- Vi har sett at vedlikeholdsoppdrag har forsvunnet i takt med at nordmenn til sjøs erstattes med utenlandsk arbeidskraft, sier Linn Cecilie Moholt til Maritime.no.

Viktig for norsk maritim industri
Direktøren i den elektromekaniske bedriften Karsten Moholt AS hevder norske sjøfolk har en stor betydning for aktivitet og innovasjon i hele den maritime klynge her til lands.
Som eksempel trekker hun frem at skipsdesign blant annet videreutvikles ved at svakheter kontinuerlig forbedres med nye løsninger. Ofte er det mannskapet om bord, som under daglig drift avdekker svakhetene.

Moholt påpeker at dersom input fra mannskapet rutes til utenlandske skipsmiljøer, vil design av ny løsning og utbedring skje utenfor landets grenser. Dermed er både engineering og levering av materiell og tjenester knyttet til utbedring, tapt for norsk industri.

- Selv om nettolønnsordningen ikke direkte begunstiger Karsten Moholt AS økonomisk, ser vi betydningen av en sterk ordning som sikrer flest mulig norske sjøfolk, fordi det generer mer aktivitet og arbeidsplasser hos oss også. Det er viktig for norsk leverandørindustri at vi har nordmenn om bord, sier hun til Maritime.no.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063