23948sdkhjf

DTM 2015: Til bords med Nor-Swiss

Gode relasjoner mellom selgere og kunder er en av flere nøkler til Nor-Swiss sin suksessfulle forretningsmodell.
Rundt et langbord midt på den store standen til EGE-gruppen sitter kunder og ansatte i EGE-gruppen og skjærer av spekeskinkene og nyter godt drikke. Det er som alltid god atmosfære og stemning rundt bordet. Etter maten går kunder og selgere en runde på standen og ser på de mange forskjellige produktene.

- Langbordet har alltid vært en viktig del av vår messeprofil, forklarer daglig leder Bent Muggerud i AS Nor-Swiss, et av 9 datterselskap i EGE-gruppen som var representert på gruppens stand på Den Tekniske Messen i siste uke.

Bent gjør opp status over Nor-Swiss’ inntrykk av årets tekniske messe:

- Første dagen var rolig, men de tre siste dagene er vi fornøyde med, og vi har mange kvalitetsbesøk, så sånn sett er vi fornøyd med messen, sier han.

Bra lønnsomhet

Årsregnskapet til Nor Swiss for 2014 viser at fjoråret ble meget bra for den Oslo-baserte EGE-bedriften med 14 medarbeidere. Omsetningen gikk opp med rundt 7 millioner fra året før til 73 millioner kroner, og resultatet ble også bedret. Bedriften har gjennom flere år fått for vane å levere en solid resultatgrad.

Men den drastiske nedgangen i markedet vil også få konsekvenser for Nor-Swiss i inneværende år, sier Bent.

- Per juli måned er vi så å si likt med fjoråret. Vi gjorde det bra i starten av året hvoretter omsetningen er falt og slik vil det også fortsette de neste månedene, og vi ender opp med lavere omsetning i år, sier han og legger til at Nor-Swiss som så mange andre må tilpasse seg den lavere aktivitet i markedet.

- Resultatgraden vil også gå ned, blant annet fordi vi sliter med valutasituasjonen, siden vi importerer alle våre produkter, sier han.

Bent Muggerud regner med at nedgangen i markedet vil fortsette de nærmeste 18 månedene, men han har håp om at markedssituasjonen vil snu rundt 2017.

- Vi er inne hos de aller fleste, slik blir vi et speilbilde av markedet, og vi må prøve å fokusere på de kundene som har mye å gjøre og holde kontakten med de som har mindre å gjøre, sier han.

Nøkkelen til suksess
Nor-Swiss ble en del av i Ege-gruppen i 1996, og var faktisk det første selskapet som ble kjøpt inn. Bent Muggerud har vært i bedriften like lenge og han forklarer hvorfor Nor-Swiss ikke benytter et forhandlernettverk:

- Vi har alltid fokusert på å gå til sluttbrukeren, for da er det enklest for oss å få gjennomslag for våre tekniske løsninger og sikre oss at verktøyene blir brukt riktig.

- Samtidig blir vi godt kjent med hjertet i de bedriftene vi selger til. Så når markedet endres, får vi signalene raskt. Den oversikten mister man i noen grad om man går via forhandlere, sier han.

Av Nor-Swiss sine 13-14 ansatte er rundt 10 beskjeftiget med salg, og alle har ifølge Bent en fagkompetanse i bunn. Mange har en håndverksmessig bakgrunn fra industrien, mens andre har tilegnet seg kunnskapene etterhvert. Vi har et fantastisk team med mennesker som nyter å videreutvikle seg og som samtidig ønsker å vinne ethvert salg.

- Noe av nøkkelen til suksessen vår er at de som starter å jobbe hos oss blir veldig lenge, og derfor blir det en stabil og kontinuerlig relasjon mellom våre selgere og kunder.

Bent legger til at den tette kontakten til kunder og leverandører gjør det enklere å følge med i utviklingen, som hele tiden foregår på et eller annet nivå.

- Vi har 30-40 hovedleverandører og forsøker å plukke det beste fra hver enkelt. Når det gjelder vår største leverandør Walter forsøker vi å dekke opp så godt som hele produktsortimentet. Vi vil aldri være de som går for de billigste produktene, vi går etter kvalitet og kontinuitet som kundene kan stole på, og vi gir dem etter beste evne all den service og veiledning de ønsker underveis, avslutter Bent Muggerud.



Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.12