Fiskarstrand skal levere morgendagens teknologi
Den nye fergen til Torghatten Trafikkselskap blir verdens første biodiesel plugin hybrid.
Fergen skal inn i sambandet Tjøtta – Forvik på Helgeland fra våren 2017.
Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand sier at det er givende å få være med på et nyskapende prosjekt som møter framtidas utslippskrav.
‐Vi er glade for at Torghatten Trafikkselskap satser på denne løsningen, der vi i Fiskerstrand i fellesskap med rederi og designer får utvikle og bygge et fartøy med morgendagens Teknologi, sier Rolf Fiskarstrand.
Beundringsverdig
Den nye ferga er utviklet av Multi Maritime i Førde i samarbeid med Torghatten Trafikkselskap.
–Vi er svært glade for å få samarbeide tett med et rederi som viser sterk vilje til å ta i bruk framtidsrettede og innovative løsninger. At Torghatten Trafikkselskap tar i bruk lavutslipps-teknologi, uten at anbudet krever det, er rett og slett beundringsverdig, sier direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.
Fergen Torghatten Trafikkselskap nå bygger, vil ved å øke batterikapasiteten også kunne tilfredsstille fremtidige krav til nullutslipps-teknologi som hel‐elektrisk batteriferge, understreker han.
Torghatten Trafikkselskap har fått støtte fra NOx fondet til nyinvesteringen.
FAKTA:
• Verdens første biodiesel plug‐in hybrid
• Hybridløsningen medfører at dieselgenerator kan gå på mer optimal last, og dermed lavere forbruk. I tillegg gir installasjonen effektiv bruk av eksoskatalysator for NOx rensning for ytterligere utslippsreduksjon. NOx rensning blir installert nå.
• 500kWh (0,5 MWh) batteripakke blir installert – mulig framtidig utvidelse til 2000kWh (2MWh) for å kunne gå som en hel‐elektrisk ferge i framtida.
• +20 prosent drivstoffreduksjon (dette vil øke med ytterligere innblanding av landstrøm, dersom nettilgang og kapasitet tillater det)
• Ved biodieseldrift kan man oppnå +60 prosent CO2 reduksjon. CO2 reduksjonen vil øke ytterligere ved økt bruk av landstrøm som plug‐in.
• Ca. 85 prosent NOx reduksjon
• «Værtett» ferje
• Kapasitet på 60 personbiler og 6 vogntog
• Verdens første biodiesel plug‐in hybrid
• Hybridløsningen medfører at dieselgenerator kan gå på mer optimal last, og dermed lavere forbruk. I tillegg gir installasjonen effektiv bruk av eksoskatalysator for NOx rensning for ytterligere utslippsreduksjon. NOx rensning blir installert nå.
• 500kWh (0,5 MWh) batteripakke blir installert – mulig framtidig utvidelse til 2000kWh (2MWh) for å kunne gå som en hel‐elektrisk ferge i framtida.
• +20 prosent drivstoffreduksjon (dette vil øke med ytterligere innblanding av landstrøm, dersom nettilgang og kapasitet tillater det)
• Ved biodieseldrift kan man oppnå +60 prosent CO2 reduksjon. CO2 reduksjonen vil øke ytterligere ved økt bruk av landstrøm som plug‐in.
• Ca. 85 prosent NOx reduksjon
• «Værtett» ferje
• Kapasitet på 60 personbiler og 6 vogntog