23948sdkhjf

Fiskarstrand skal levere morgendagens teknologi

Den nye fergen til Torghatten Trafikkselskap blir verdens første biodiesel plugin hybrid.
Trafikkselskapet Torghattens har inngått avtale med Fiskerstrand Verft på Sunnmøre om bygging av en ny ferge. Den fremtidsrettede miljøteknologi som blir installert skal redusere utslippene av CO2 med 60 prosent, samtidig som drivstofforbruket går ned med 20 prosent. I tillegg blir det 85 prosent mindre NOx. Fergen får blant annet installert batteripakke og renseanlegg for miljøgasser.

Fergen skal inn i sambandet Tjøtta – Forvik på Helgeland fra våren 2017.

Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand sier at det er givende å få være med på et nyskapende prosjekt som møter framtidas utslippskrav.

‐Vi er glade for at Torghatten Trafikkselskap satser på denne løsningen, der vi i Fiskerstrand i fellesskap med rederi og designer får utvikle og bygge et fartøy med morgendagens Teknologi, sier Rolf Fiskarstrand.

Beundringsverdig
Den nye ferga er utviklet av Multi Maritime i Førde i samarbeid med Torghatten Trafikkselskap.

–Vi er svært glade for å få samarbeide tett med et rederi som viser sterk vilje til å ta i bruk framtidsrettede og innovative løsninger. At Torghatten Trafikkselskap tar i bruk lavutslipps-teknologi, uten at anbudet krever det, er rett og slett beundringsverdig, sier direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.

Fergen Torghatten Trafikkselskap nå bygger, vil ved å øke batterikapasiteten også kunne tilfredsstille fremtidige krav til nullutslipps-teknologi som hel‐elektrisk batteriferge, understreker han.

Torghatten Trafikkselskap har fått støtte fra NOx fondet til nyinvesteringen.

FAKTA:
• Verdens første biodiesel plug‐in hybrid
• Hybridløsningen medfører at dieselgenerator kan gå på mer optimal last, og dermed lavere forbruk. I tillegg gir installasjonen effektiv bruk av eksoskatalysator for NOx rensning for ytterligere utslippsreduksjon. NOx rensning blir installert nå.
• 500kWh (0,5 MWh) batteripakke blir installert – mulig framtidig utvidelse til 2000kWh (2MWh) for å kunne gå som en hel‐elektrisk ferge i framtida.
• +20 prosent drivstoffreduksjon (dette vil øke med ytterligere innblanding av landstrøm, dersom nettilgang og kapasitet tillater det)
• Ved biodieseldrift kan man oppnå +60 prosent CO2 reduksjon. CO2 reduksjonen vil øke ytterligere ved økt bruk av landstrøm som plug‐in.
• Ca. 85 prosent NOx reduksjon
• «Værtett» ferje
• Kapasitet på 60 personbiler og 6 vogntog

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095