Enova investerer 8 millioner kroner i ny supertråler
I fabrikken om bord på rederiet Halstensen Granits nye tråler vil verken fiskeavskjær eller energi gå til spille.
En av trålerens gode miljøløsninger er å utnytte varmen fra motorene til å drive enkelte av trinnene i fabrikken om bord. Enova støtter utnyttelsen av spillvarme og en nyutviklet vinsj med til sammen åtte millioner kroner. Tiltakene gir en samlet årlig energibesparelse på nesten 20 GWh, tilsvarende energibruken fra nærmere 1000 norske husholdninger. Det skriver Enova i en melding
– Dette er et svært spennende og innovativt prosjekt, og vi setter pris på at Halstensen Granit tør å satse. Fungerer disse nyvinningene etter planen, kan mange andre trålere gjøre det samme, sier Petter Hersleth, Enovas markedssjef for transport.
Fileterer fisken om bord
Fisken som tråleren "Granit" fanger, vil slaktes og fileteres direkte i en fabrikk om bord. På slike fabrikktrålere går rundt halvparten av avskjæret fra fileteringen til spille. "Granit" skal produsere helmel og olje, og vil da ta alt avskjæret i bruk.
– Dette blir den første hvitfisktråleren i verden som nyttiggjør alt av fisken. Vi har store forventninger til kvaliteten på melet og oljen, fordi råstoffet er så usedvanlig ferskt, sier Halstensen.
Nyutviklet vinsj
Tråleren skal også ta i bruk en nyutviklet vinsj som ikke tidligere er anvendt i fartøy i Norge. Vinsjen gir både mer effektiv og mindre miljøskadelig drift, og kan spare rederiet for 600 000 liter drivstoff hvert år.
– Oppfinnelsen er revolusjonerende, fordi den både reduserer utslipp og gjør mindre skade på havbunn og bunnfauna. Med den nye vinsjen slipper vi å tynge ned trålbruket og tråldørene med vekter for å oppnå forsvarlig bunnkontakt. Dermed er det mindre sjanse for å ødelegge trålutstyr og i verste fall slite trålvaierne og legge igjen bruket på havbunnen, forklarer Halstensen.
Opptaket av kvotene blir mer effektiv, blant annet fordi man med den nye vinsjutrustningen kan fiske i dårligere vær.
– Med den nye vinsjen ser vi muligheter for å øke produksjonseffektiviteten og derfor redusere drivstofforbruket enda mer. Antall tautimer vil gå ned med 25 prosent, sier Halstensen.
Vinsjen er designet for både trålere og ankerhåndteringsfartøy. Fabrikktråleren leveres første kvartal 2017.