23948sdkhjf

Salgsblogg: 1 triks som skaper vekst

Lever vi på vane og står på på det det jevne, så blir resultatene deretter. Vi vokser heller ikke som mennesker, forretningsfolk, selgere eller ledere.
Vi mennesker er vanedyr. De fleste av oss liker instinktivt å gjøre det samme i dag som vi gjorde i går. Videre ønsker vi at det samme skal skje i morgen. Det tar ikke lange tiden før vi ender opp med å leve på automatikk.

Endring blir et ork, vi søker det trygge, kjente og vante. Faktisk er det slik at mange av oss foretrekker det kjipe og kjente fremfor det nye og usikre.
Dette er mekanismene bak situasjoner der vi forblir i elendige forhold, trasker rundt i jobber som ikke utfordrer oss eller omgir oss med mennesker som tapper oss for energi.

I salg – et yrke som er i evig utvikling – har du ikke sjanse over tid dersom du ikke endrer deg. Kunder er mye mer informerte enn før, stadig flere og mer komplekse transaksjoner automatiseres, og selgers verktøye kasse utvides og endres fortløpende. Kunder blir stadig mer kravstore og mindre betalingsvillige – og konkurransen øker. Teknologiendringer gjør at konkurransen har gått fra lokal til nasjonal til regional og nå global på noen få år. Som selger sloss du ikke lenger bare mot naboen – du sloss også med kineseren som gruser deg på pris.

Ikke bare blir vi rammet av stagnasjon individuelt, vi ser eksempler på dette i alle typer organisasjoner. Indivduell stillstand blir fort bedriftskulturelle fenomener. Giganter som Kodak (som ryktes å ha utviklet digital-kameraet alllerede for flere titalls år siden) gikk over ende fordi selskapet fortsatte på samme spor år etter år.
For endel år siden var Microsoft en spenstig selskap som utfordret omgivelsene – mens selskapet nå er en koloss som sliter med å være relevant i neste steg i den teknologiske utviklingen fordi selskapet ikke har evnet å «frigi» seg fra Windows og Office.

«The rise and fall and rise and fall (?)» av Apple er et annet eksempel. Når Apple satser på det trygge og kjente så stagnerer selskapet. iPhone 10 og iPad 12 holder bare ikke. Tør og makter Tim Cook å satse huset på den neste store tingen – eller blir det litt større skjerm (vs Samsung) og litt billigere plastikkdeksel (vs billige Kina-smartelefoner)?

Hva kan vi så gjøre for å unngå å stagnere – unngå å bli sittende fast i vår komfortable hverdag?

Jo vi må utfordre oss selv. Så dagens råd er: gjør én skummel ting hver eneste dag!

Skummel betyr at sommerfuglene letter i magen. At svetten setter seg litt i pannebrasken. At du kjenner litt frustrasjon, motløsthet, ikke umiddelbart ser løsningen, at det smerter litt i magen. Likevel presser du på og gjennomfører. Poenget er ikke at du nødvendigvis skal lykkes – dvs oppnå dét resultatet du håper på – hver gang. Poenget er at du kaster deg ut i det og gyver løs – selv om det er ubehagelig.

Det er mye sannhet i uttrykket «No pain, no gain!» Uten smerte, ingen vekst. Uten ubehag, intet løft.

Om du velger å gjøre dette på det personlige planet, eller i jobb eller karriere – spiller ingen rolle. Poenget er at du uforder deg selv litt hver eneste dag. Det utgjør ikke store forskjellen fra en dag til den neste, men over ett år – 365 dager – gir det betydelig gevinst.
Lykke til – slipp sommerfuglene løs!


Kilde: B2B Salg b2bsalg.no
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094