Kongsberg Gruppen hanker inn fergekontrakt
Kontrakten er verdt over 120 millioner kroner og omfatter ingeniørtjenester og teknologileveranser til en RoPax-ferje.
Dette er Kongsberg Maritimes første kontrakt i Tyskland med dette omfanget. Illustrasjonsfoto: Irish Continental Group
Kongsberg Maritime vil stå for gjennomføringen av prosjektet, sammen med det heleide datterselskapet Kongsberg Maritime Engineering (KME). KME vil stå for prosjektledelse, engineering og innkjøp, mens Kongsberg Maritime vil levere en «Full Picture»-løsning.
- I et utfordrende marked er vi svært fornøyd med at vi kan levere en skreddersydd EIT-løsning (Electrical, Instrument and Telecom) til verft og reder, med et betydelig omfang av både egen og innkjøpt teknologi, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør, Kongsberg Maritime.
- Dette er vårt første kontrakt i Tyskland med et fullstendig EPCI-omfang. Tyskland er, som en betydelig skipsbyggingsnasjon, ansett å være et strategisk område for Kongsberg Maritime når vi nå retter fokus mot nye markeder, sier Haugsdal.
RoPax-ferjen vil være 194,80 m lang og 31,6 m bred med en kapasitet på 2.800 lengdemeter, i tillegg til et dedikert bildekk for 300 biler. Den vil bli utstyrt med 435 passasjerkabiner og flere restauranter, barer og lounger over fire dekk, med en totalkapasitet på 1.900 passasjerer og mannskap.
Kontrakten inkluderer leveranse og integrasjon av elektro, telekommunikasjon og integrerte kontrollsystemer, prosjektledelse, interface koordinering og engineering. I tillegg kommer kabler, installasjon og installasjonsmateriale for systemene. Det skal også leveres akselgeneratorer elektrotavler, automasjon, fremdriftskontroll, navigasjonssystemer samt radio- og satellittkommunikasjon. Engineering- og konstruksjonsfasen er ventet å ta to år.