23948sdkhjf

- Tyrkia får alt servert fra Norge.

Administrerende direktør Rolf Fiskarstrand mener de to nye hel-elektriske fergene på E39 Anda-Lote skulle vært bygget i Norge
1. januar 2018 setter Fjord1 i drift to nye batteriferjer på E39 Anda-Lote, i den første anbudskontrakten i Norge der staten setter krav om nullutslipp.

Tidligere på sommeren ble det klart at skipene skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia, med produksjonsstart i oktober i år. Designet er utviklet av det norske skipsdesign-selskapet Multi Maritime i nært samarbeid med Fjord1.

Fjord 1 skrev blant annet følgende i forbindelse med offentliggjøringen av kontrakten:

- Nybyggene blir en milepæl i «det grønne skiftet» innenfor ferjenæringen.

Utflagging av høyteknologi
Utflaggingen av kontrakten, ergrer ifølge Sunnmørsposten flere ledende personer innen verftsbransjen.

Administrerende direktør ved Fiskarstrand Verft, Rolf Fiskarstrand, mener det er trist at det ypperste av norsk teknologi blir flagget ut til Tyrkia.

– Dette er teknologi som Tyrkia ikke har i dag. Men her får de anledning til å bygge, og så møter vi dem som konkurrenter i neste omgang, på et område vi vet verden vil etterspørre. Tyrkia får alt servert fra Norge, sier Rolf Fiskarstrand.

Fiskarstrand klandrer ikke Fjord 1 for å velge det billigste tilbudet, men han etterspør tiltak fra staten som kan styre denne typen oppdrag, så en ikke bare gir norsk høyteknologi bort til utalandske aktører, skriver Sunnmørsposten.

Fjord1 planlegger heilelektrisk drift av begge ferjene på E39 Anda-Lote. Batteriene om bord vil ha stor kapasitet, og ferjene vil kunne opprettholde ruteproduksjon i flere timer uten ladning, for eksempel ved vedlikehold av nett eller ladestasjoner. Ladning av batteriene vil skje ved hjelp av automatiserte ladestasjoner på kaiene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.675