GMC-ansatt tildelt innovasjonspris innen vinterisering
Knut Espen Solberg er tildelt «Artic Shipping North America» sin innovasjonspris for 2016.
Knut Espen holder for tiden på med en doktorgrad innen vinterisering. I dette arbeidet jobber Knut Espen tett sammen med Universitetet i Stavanger og DNV GL.
Han får prisen på grunn av det initiativ og det arbeid han har gjort for å teste ut i praksis sikkerhetsutstyr som brukes i Arktiske strøk. Fra 1/1 2017 kommer det nye krav Polarkoden. I disse kravene ligger det blant annet at personer skal kunne overleve i sikkerhetsutstyr i 5 døgn.
Uttestingen skjedde i april i år i områdene rundt Svalbard. En stor delegasjon reiste med kystvaktskipet Svalbard for å gjøre disse testene. Delegasjonen bestod blant annet av representanter fra Sjøfartsdirektoratet, Petroleumstilsynet, Universitetene i Stavanger og Tromsø, NTNU, DNV GL og ABS.
Satser på vinterisering
GMC har i en årrekke satset betydelig på vinterisering. Vinterisering går ut på å utruste og klargjøre fartøyer og installasjoner for operasjon i kaldt klima, eksempelvis Barentshavet. Lave temperaturer, vind, snø og ising innebærer store utfordringer for funksjonaliteten til utstyr om bord. Det samme gjelder sikkerhet for personell. I slike problemstillinger gjør GMC analyse av situasjonen om bord i forhold til den aktuelle lokasjonen man skal operere. Man ser på blant annet værdatastatistikk. Basert på dette tilbys løsninger for å kunne operere trygt og sikkert. GMC utarbeider også operasjonsmanual for operasjon i kaldt klima.
Hittil har GMC vært involvert i mange store vinteriseringsprosjekter. Av de største nevnes boreriggene West Alpha og Leiv Eiriksson. Begge disse opererer i Barentshavet.