Ble årets kvalitetsleder
Harald Eik i Glencore Nikkelverk har vunnet prisen som årets kvalitetsleder.
Prisen tildeles hvert år på Verdens Kvalitetsdag, og er ment å fremme gode resultater innen fagområdet kvalitet- og risikostyring/ledelse og dennes utbredelse. NFKR Kvalitetslederpris tildeles den beste søkeren i den årlige konkurransen, i henhold til definerte kriterier.
Belønner innsats
Vinner av NFKR Kvalitetslederpris besluttes av foreningens jury for å synliggjøre og belønne innsats og resultater fra enkeltpersoner som jobber med kvalitet- og risikoledelse i sin videste forstand.
Vinner av prisen skal være en leder i en organisasjon som har lyktes i å bidra til suksess for de ulike interessentene gjennom dennes lederskap, og gjennom endrings- og kvalitets-forbedringsprosesser denne har iverksatt.
Vinneren av NFKR Kvalitetslederpris er også NFKR kandidat til den årlige European Quality Leader konkurransen.
Faktiske resultater
Glencore Nikkelverk har om lag 550 ansatte og er blant verdens største Nikkelraffinerier. Virksomhetens sluttprodukter går til 100 % eksport til kunder over hele verden som krever Nikkel av høy renhet, men der også emballasje, produktets form og andre forhold relatert til produktkvalitet er viktig.
Juryen har i sin vurdering lagt vekt på en lang rekke krevende kriterier som:
• Ferdigheter, fremragende prestasjoner og demonstrere personlig karakter
• Evne til å sette retning, og bygge organisatorisk kapasitet, mobilisere medarbeidernes engasjement
• Faktiske resultater og anvendelser, også internasjonalt
Stolthet til produktene
De viser til faktiske resultater ved Glencore Nikkelverk der Harald Eik har bidratt til følgende:
• Har satt retning for at enhver operatør skal kunne utøve ledelse innen kvalitet ved å ha stolthet til produktet som leveres og at alle kan ta en rolle som en kvalitetsinspektør.
• Er en bedriftens mann med utvist fleksibilitet i takt med ulike behov i virksomheten.
• Jobber godt med både ledende KPI samt resultat KPI (Key Performance Indicator)
• Har vært instrumentell i forhold til å implementere og videreutvikle bedriftens avvikssystem
• Har innarbeidet kvalitetsmål i bedriftens overordnede mål på en synlig måte for hele organisasjonen.
• Antall produktavvik levert til sluttkunde har gått ned med mer enn 50 % de siste 3 år og for første gang har bedriften i 2016 ikke notert en eneste kundeklage som vi har karakterisert som alvorlig i avvikssystemet.