Verdens første hybridkran skal leveres fra Norge til Brasil
Det brasilianske rederiet CBO skal utstyre en av sine eksisterende forsyningsskip med en ny patentert dual draglink subsea kran fra Rolls-Royce.
CBO Manoella ble bygget som plattformforsyningsskip (PSV) i 2009, og skal nå bygges om for å kunne brukes i subsea-operasjoner. Foto: Rolls-Royce
Kranens skal installeres på fartøyet CBO Manoella, som nå blir ombygget fra PSV til en RSV (ROV Support Vessel), og skal inn i et tre år langt oppdrag for det brasilianske oljeselskapet Petrobras. Kranen har aktiv hiv kompensering (AHC), det vil si at den kompenserer for bølgebevegelser i båten, og den er designet for sikker og effektiv håndtering av moduler i offshore subsea-operasjoner.
– Dette er en av to fartøy som CBO nå bygger om fra PSV til RSV, og vi er veldig fornøyde med fleksibiliteten som kranen fra Rolls-Royce gir. En hybrid-løsning med bruk av enten fiber eller stålvaier, gjør at CBO Manoella er forberedt til å ta på seg en større variasjon av subsea-oppdrag i fremtiden, sier Marcelo Martins, teknisk direktør hos CBO.
Fibertau gir fleksibilitet
Hybridkranen som er bestilt av CBO har en løftekapasitet på inntil 50 tonn og kan operere på dybder opp til 3 000 meter. Når CBO Manoella går i gang med sitt første subsea-oppdrag utenfor kysten av Brasil, vil kranen være utstyrt med stålvaier. Men muligheten til å skifte til fibertau gir skipet bedre fleksibilitet i dagens utfordrende offshoremarked, skriver Rolls Rpyce.
Fibertau har lav egenvekt, og dermed kan skipets lastekapasitet økes med omtrent 100 tonn. En annen fordel med den lave vekten på tauet er ifølge Rolls-Royce at løftekapasiteten på store dybder er større enn ved bruk at stålvaier.
CTCU-enheten (tauvinsjen) er plassert på kranens hovedbom. Denne løsningen sparer plass sammenlignet med subsea-kraner som har vinsjen montert på eller under dekk, og gjør den til et godt valg for ombygginger. Den horisontale kranbommens bevegelse sørger for aktiv hiv kompenseringen. Det er en løsning som gir betydelig mindre slitasje og mindre fare for varmegang på løftelinen sammenlignet med når AHC utføres ved hjelp av vinsjen.
CBO Manoella er totalt 76,6 meter lang, 17 meter bred og har 2668 bruttotonn. Skipet var nytt i 2009 og har Rolls-Royce UT 715 L-design. Ved levering var det nummer to i en serie på ni skip med UT 715 L design til CBO. I dag er CBO Manoella en del av CBOs flåte på totalt 27 offshorefartøy hvorav 14 har UT-design fra Rolls-Royce, melder selskapet.
Tilpasser seg til en ny virkelighet
– Vi er glade for å kunne fortsette det gode samarbeidet med CBO. Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan offshorerederiene nå jobber for å tilpasse seg en ny virkelighet med bruk av nye innovasjoner, sier Gary Nutter, produktdirektør i marinedivisjonen til Rolls-Royce.
Hybridkranen fra Rolls-Royce vil bli levert i tredje kvartal i år. Ordren omfatter komplett kransystem, inkludert CTCU, kabin og kontrollsystem.
- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i over 46 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft.
- I Norge er det omlag 2 400 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 800 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i Marine-divisjonen, mens cirka 750 er ansatt i Bergen Engines AS som hører inn under Power Systems-divisjonen.
- I Norge er det omlag 2 400 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 800 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i Marine-divisjonen, mens cirka 750 er ansatt i Bergen Engines AS som hører inn under Power Systems-divisjonen.