Fremtidens skipsfart er fjernstyrt
Skipsfart i fremtiden står overfor store endringer - her er ti argumenter for at fjernstyrte skip er fremtiden.
Hauglands ti argumenter er ifølge Sysla følgende:
1. Bedre sikkerhet
Menneskelige feil utgjør en så vesentlig andel som 70 til 80 prosent av alle ulykker på sjøen. Å erstatte menneskelig kontroll med pålitelig teknologi har et potensial til å øke sikkerheten vesentlig.
2. Reduserte driftskostnader
Ubemannede eller delvis ubemannede skip har et vesentlig potensial for å redusere driftskostnader. Bemanningen representerer som regel mer enn 30 prosent av de samlede driftskostnadene, samt omkring ti prosent av de gjennomsnittlige fraktratene.
3. Reduserte konstruksjonskostnader
Fjerning av overbygg, lugarer og andre mannskapsrom, vil redusere konstruksjonskostnadene (ingen aircondition, oppvarming eller ventilasjon etc.). Mange fasiliteter og systemer finnes ombord for å sikre at mannskapet blir tatt vare på og har det trygt og behagelig. En redusering eller eliminering av behovet for mannskap om bord, vil forenkle skipskonstruksjonen radikalt og senke bygge- og vedlikeholdskostnadene.
4. Økt miljømessig bærekraft
Langsom transport er muligens det mest åpenbare tiltaket for å oppnå dette målet. En redusering av drivstofforbruket til et fartøy kan redusere utslippene tilsvarende. Langsommere seilefart blir økonomisk lønnsomt hvis kostnadene til mannskap kan reduseres. Dermed vil effekten av ubemannede, selvseilende fartøyer med en mer utpreget bruk av slow steaming ikke bare være økonomisk, men også vesentlig forbedre bærekraften innen sjøtransport.
5. Økt sosial bærekraft
Arbeid til sjøs blir i økende grad sett på som lite attraktivt. Sjøreiser er lange og er ofte ensformige. Havnebesøk, som kan tilby litt adspredelse, er ofte korte, og gir lite tid i land. Sjøfolkene blir utsatt for en adskillelse fra det sosiale livet på grunn av de lange periodene de må tilbringe borte fra familie og venner. Fremtidens sjøfolk kan kontrollere og overvåke rutene og navigeringen til et ubemannet skip fra en driftssentral på land, planlegge vedlikeholdsrutiner, eller til og med føre skipet når det kommer til en havn. Samtidig vil de kunne være nærmere familiene sine, og dra fordel av mer normale arbeidstider.
6. Sterkere kompetansegrunnlag
Mens oppgaver og jobber gradvis flytter seg fra sjø til land, vil industriene sette krav om ny kompetanse. Dette vil tiltrekke seg talenter med ny kunnskap og kompetanse som vil styrke shippingbransjens konkurransekraft.
7. Økt konkurransekraft
Smartere skip med økt lastekapasitet og reduserte driftskostnader, vil gjøre shippingbransjen mer konkurransedyktig sammenlignet med andre transportmetoder. Samtidig som transportvolumene øker, vil flytting av godstransport fra land til sjø redusere tettheten av forurensende lastebiler på veiene.
8. Redusert risiko for pirater
Det vil bli færre situasjoner med menneskelige gisler og et fjernstyrt skip vil kunne «stenges av» fra land. Dette vil gjøre det vanskelig for pirater å ta kontroll over fartøyet.
9. Åpner opp for nye muligheter og løsninger
Samtidig som man får mer plass til last, vil fjerning av fasiliteter for mannskapet om bord åpne for løsninger med automatisk lasting og lossing. Andre eksempler på nye muligheter for bransjen fremover omfatter for eksempel små, ubemannede fartøyer som fjerner behovet for mer kostbar infrastruktur i byer, slik som broer.
10. Nye forretningsmodeller
Framover vil vi få se innovasjoner innen forretningsmodeller gjennom hele kjeden med shipping, bygging og mer avanserte og sammenkoblede plattformer basert sanntids digitale protokoller med shipping-data i hele leverandør kjeden.
Ifølge Bjørn K. Haugland vil veien videre skje trinnvis. Han forventer eksempelvis at den fjernstyrte skipstrafikken vil begynne med små, spesialiserte lasteskip for kyst- og lokaltrafikk.