23948sdkhjf

Moen Marin bygger hybrid fiskebåt

Moen Marin bygger den hittil største fiskebåten som skal bruke batterier til fremdrift.
Den dieselelektriske batterihybriden reduserer drivstofforbruket med 25 prosent, og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn.

Elektrifisering
Med sine 21 meter blir BN 200 fra Moen Marin den hittil største fiskebåten som skal bruke batteri til fremdrift. BN 200 blir en såkalt batterihybrid, og er som et nytt og viktig steg i elektrifiseringen av fiskerinæringen. Garnbåten er tegnet av Marin Design AS og bygges for rederiet Hans Angelsen og Sønner i Lofoten.

- Samarbeidet med rederiet har vært en viktig forutsetning for utviklingen av den dieselelektriske batterihybriden. De er motiverte for å tenke nytt og innovativt for å spare miljø og redusere driftskostnadene, sier Torfinn Hansvik, teknisk sjef i Moen Marin i en pressemelding fra selskapet.

Støtte fra Enova
Batteriet kan lades både under gange og med strøm fra land, når fartøyet ligger til kai. Enova har bidratt med 2,7 millioner kroner til utviklingen av den nye batterihybriden, som kutter fartøyets årlige CO2-utslipp med 200 tonn.

- Vi ønsker å bidra til at det utvikles og tas i bruk ny teknologi som reduserer klimagassutslippene til sjøs. Lever båten opp til forventingene, tror vi mange vil følge etter, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094