Kongsberg Maritime skal automatisere Bastøy-fergene
Kongsberg Maritime skal utvikle neste generasjons ferger for selskapet.
Automatiserer
Rederiet har vanligvis rundt 100 ankomster og avganger på strekningen Horten-Moss hver dag, og man ser derfor muligheter for store kostnadbesparelser.
Ifølge avtalen skal Kongsberg automatisere hele overfarten ved bruk av såkalt «autodokking».
Første og andre fase
I første fase skal fergene utstyres med lasere, radarer og andre sensorer som gjør at de kan legge til kai silkemykt og automatisk, uavhengig av vær og vind. I tillegg vil systemet selv navigere fergene over fjorden, mens mannskapet overvåker seilasen.
I andre fase skal de seks fergene kobles opp mot hverandre slik at de kan kommunisere digitalt, utveksle informasjon om vær- og sjøforhold og andre data. På den måten skal fergeflåten lære av hverandre for å kunne velge de mest optimale seilingsrutene.
Det første utstyret vil allerede her i april måned bli installert på en av fergene.
- For Kongsberg er det helt avgjørende å ha en god dialog med profesjonelle og fremoverlente rederier, og dette samarbeidet er en fantastisk mulighet. I samarbeid med en aktiv og involvert sluttbruker, henter vi elementer fra vår etablerte teknologi, setter dette sammen med utvikling fra andre pågående prosjekter, og lager nye løsninger for fremtidens fergemarked, sier Morten Stanger, salgssjef i Kongsberg Maritime til E24.